کشف ۹ بشکه حاوی مواد شیمیایی در جریان پاکسازی دانشگاه موصل



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,بشکه حاوی مواد شیمیایی

نیروهای عراقی برای دومین روز متوالی پاکسازی ساختمان‌های دانشگاه موصل ادامه دادند و مواد شیمیایی کشف کردند که داعش در تلاش بوده برای ساخت سلاح‌های شیمیایی از آنها استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: نیروهای مبارزه با تروریسم عراق که روز شنبه کنترل دانشگاه موصل را در دست گرفتند به مواد شیمیایی در داخل این دانشگاه دست یافتند که در ساخت سلاح استفاده شده بود.

 

عبدالوهاب الساعدی به رویترز گفت: درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و نیروها وارد دانشگاه شده‌اند و مرکز تکنولوژی و دو دانشکده دندانپزشکی و آثار باستانی را پاکسازی کرده‌اند. پاکسازی دانشگاه ظرف ساعات آتی تکمیل خواهد شد.

 

عبدالوهاب الساعدی، فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم در محور شرقی اعلام کرد که تیم مهندسی طی پاکسازی دانشگاه موصل به ۹ بشکه حاوی مواد شیمیایی اولیه برای سوخت موشک‌ها و مواد منفجره در دانشکده علوم آزمایشگاهی دست یافتند که داعش از آن برای ساخت مواد منفجره استفاده می‌کرد.

 

همچنین منابع عراقی از کشف چندین کارگاه بمب‌گذاری و ساخت مواد منفجره و شبکه‌های تونل که دانشگاه موصل را به محله‌های مجاور وصل می‌کرد، خبر دادند.

 

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که تروریست‌های داعش در سال ۲۰۱۴، به مواد شیمیایی دست یافتند که در پژوهش‌های علمی در دانشگاه موصل استفاده می‌شده است.

 

مسئولان آمریکایی نیز استفاده داعش از مواد شیمیایی به ویژه گاز خردل در حملات این گروه در عراق و سوریه را تأیید کرده‌اند.

 

نیروهای عراقی که کنترل کامل دانشگاه موصل را در دست گرفته‌اند این پیروزی را دستاورد بسیار مهمی می‌دانند که به آن‌ها اجازه پیشروی سریع در محور رود دجله را می‌دهد. نیروهای ارتش از این طریق می‌توانند حملات به داعش در غرب موصل را آغاز کنند.

 

نیروهای عراقی روز شنبه کنترل کامل بر بخش جنوبی شرق موصل را اعلام کردند. به گفته معن السعدی، یکی از مسئولان سازمان مبارزه با تروریسم عراق نیروهای وابسته به این سازمان تا ۱۰ روز آینده کنترل کامل بخش شرقی را در دست خواهند گرفت.

 

  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,بشکه حاوی مواد شیمیایی

عملیات در بخش غربی شهر موصل به دلیل داشتن منازل قدیمی و خیابان‌های باریک برای نیروهای عراقی سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود.

 

به گفته یکی از افسران ارتش عراق نیروهای امنیتی طرح‌های جدیدی را برای آغاز عملیات در محور غربی در اختیار دارند و بعید نیست که داعش در پی پیشروی سریع نیروهای عراقی به طور کلی از جنگ عقب‌نشینی کرده و به تلعفر و از آنجا به سوریه فرار کند.

 

از سوی دیگر، فرمانده حمله نظامی در موصل گفت: ارتش محله الحدباء را در شمال شهر پاکسازی کرده است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------