نامزد مورد علاقه پوتین در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه کیست؟



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, پوتین

پوتین به دنبال احیای روسیه به عنوان یک ابرقدرت است و روس ها مسیردستیابی به این هدف را تضعیف اتحادیه های بین المللی مورد حمایت غرب می دانند. از ناتو تا اتحادیه اروپا خوشایند مسکو نیست و چه کسی بهتر از لوپن می تواند فرانسه را در مقابل این اتحادیه ها قرار دهد؟

 به گزارش ایرنا، روسیه به بازیگری مطرح در انتخابات فرانسه تبدیل شده است؛ بعد از گمانه زنی ها در مورد نقش روس ها در پیروزی ترامپ از طریق افشای ایمیل های رقیبش هیلاری کلینتون، این پرسش مطرح شده آیا پوتین در انتخابات فرانسه هم می خواهد همان نقشی را ایفا کند که در آمریکا بازی کرد؟ این سئوال در شرایطی مطرح شده است که اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مورد پوتین، بحث جایگاه روسیه را در فضای سیاسی این کشور پر اهمیت کرده است.

 

«فرانسوا فیون» نامزد جمهوریخواهان به صراحت از پوتین تمجید، از اعمال تحریم ها علیه روسیه انتقاد و سیاست خارجی مسکو در بحران سوریه را تایید کرده است.

 

همین تایید ها بود که باعث شد تا اخباری مبنی بر حمایت مالی روس ها از شرکت او و روابط این شرکت با مسکو در رسانه های فرانسوی و از سوی رقبایش به خصوص چپ ها مطرح شود.

 

از «مانوئل والس» سوسیالیست گرفته تا «فرانسوا دوروگی» اکولوژیست این نزدیکی رابطه با روسیه را محکوم کردند.

 

حتی «آلن ژوپه» رقیب جمهوریخواه فیون، تاکید کرد نه دشمنی با روسیه مناسب است نه شیفتگی به پوتین. اظهارنظری که قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان بیان شد؛ انتخاباتی که در نهایت به پیروزی «فرانسوا فیون» منجر شد.

 

***راز پوتین در فرانسه

شبکه 2 فرانسه ماه پیش مستندی با عنوان «راز پوتین» پخش کرد که محتوای آن پاسخ به این پرسش بود: «روس ها چگونه توانستند در سیاست خارجی نفوذ خود را افزایش دهند و در بحران های فراوان از اوکراین گرفته تا سوریه ابتکار عمل داشته باشند.»

 

این برنامه به مخاطبش این پیام را القا می کرد که پوتین از زمانی که جایگزین بوریس یلتسین ناتوان شد به فساد افسارگسیخته سامان داد؛ هر چند خود او متهم به فساد است، امادست الیگارشی روسیه را از دخالت در امور سیاسی کوتاه کرد.

 

سرمایه داران رانت خوار روس، در ابتدا پوتین را نخست وزیر یلتسین بیمار و ناتوان کردند تا جانشین مناسبی برای او پیدا کنند و رئیس جمهوری را مانند عروسک خیمه شب بازی در اختیار داشته باشند؛ اما از زمانی که پوتین رئیس جمهوری این کشور شد بازی عوض تغییر کرد و او سرمایه دارها را دور میزی جمع و اعلام کرد:«از این به بعد من رئیس شما هستم. به تجارت تان برسید ودر امر سیاست دخالت نکنید.»

 

اظهاراتی که به مذاق عده ای خوش نیامد و رویه دشمنی با رئیس جمهوری را در پیش گرفته و در نهایت یا سکوت کردند یا مجبور به مهاجرت شدند.

 

سر و سامان دادن به فساد باعث شد پوتین در سیاست خارجی هم قدرتمند شود و منطقه نفوذ روس ها را افزایش دهد.

 

بهبود وضع اقتصادی روسیه که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وضعیت وحشتناکی رسیده بود نتیجه اقدامات پوتین در محدود کردن الیگارشی افسارگسیخته ای بود که روسیه را میدان آمال و آرزوهای خود کرده بود.

 

نفوذ پوتین با اصلاح داخلی وضعیت مملکتش به خصوص از منظر مبارزه با فساد و تقویت سیاست خارجی کشورش در بسیاری از مناطق جهان غیر قابل انکار شده است.

 

نامزدهای فرانسه امروز به صراحت از جایگاه او تمجید می کنند و «ماری لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه و یکی از شانس های انتخابات ریاست جمهوری این کشور هیچ ابایی ندارد تا دولت احتمالی اش را متحد روس ها اعلام کند.

 

فیون نیز دربیان این راهبرد تعارفی ندارد؛ «ملانشن» چپ گرا هم از همکاری با روس ها در مبارزه با داعش و تروریسم و حل بحران سوریه گفته است؛ اما پرسش اینجاست کاندیدای اصلی پوتین در انتخابات فرانسه کیست؟

 

***رمزگشایی از سخنان سفیر روسیه در فرانسه

در برنامه «راز پوتین» یکی از میهمانان، سفیر روسیه در پاریس بود؛ او از فیون تمجید کرد و گفت فیون و پوتین دو شخصیت محافظه کار و دارای ارزش های مشترکی هستند و پیروزی او می تواند به نفع روسیه باشد.

 

سفیر روسیه در این برنامه گفت: فیون کاندیدای طرفدار روسیه نیست و دنبال منافع کشورش است و منفعت فرانسه در رابطه خوب با روسیه است.

 

اما ادامه صحبت های سفیر می تواند از نیت روس ها در انتخابات فرانسه رمزگشایی کند، زمانی که مجری از او پرسید آیا «روسیه واحد» حزب پوتین متحد جبهه ملی فرانسه است؟ سفیر فرانسه رد و تاکید کرد که روسیه واحد بیشتر به جمهوریخواهان نزدیک است؛ اما این واقعیت نیت روس ها نیست.

 

روس ها شاید در واقعیت شانس جمهوریخواهان و فیون را برای پیروزی بیشتر بدانند اما به دلایلی دوست دارند جبهه ملی فرانسه پیروز انتخابات شود.

 

وقتی مجری از سفیر روسیه پرسید آیا مسکو جبهه ملی فرانسه را کمک مالی کرده است او این موضع را نیز رد کرد و گفت: «این کمک روسیه نبود و وام یک بانک خصوصی روسی به حزب خانم لوپن بوده است.»

 

مجری در ادامه با طرح این سوال هدفمند که نظر مسکو در مورد اتحادیه اروپا چیست؟ را پرسید تا انگیزه روس ها در حمایت از لوپن را شناسایی کند. در این زمینه سفیر پاسخ داد: «از نظر مسکو اتحادیه اروپا یک مفهوم غیرقابل فهم برای همه حتی برای اروپایی هاست.روس ها ترجیح می دهند در قالب دولت - ملت با اروپایی ها رابطه داشته باشند تا اینکه با واقعیتی به نام اتحادیه اروپا معامله کنند.»

 

سفیر روسیه بر این موضع تاکید کرد که مسکو از روابط 'دولت با دولت' استقبال می کند و نه روابطه روسیه و اتحادیه اروپا.

 

در نظر او فرانسه و آلمان دو کشور بزرگی هستند که توسعه روابط با آنها از اولویت های روسیه است.

 

***فیون مناسب است اما...

فرانسوا فیون نامزد مناسبی برای روس هاست؛ او به صراحت از اتحاد با روسیه سخن گفته است و از اعمال تحریم ها انتقاد کرده و این تحریم ها را علیه منافع ملی فرانسه دانسته است؛ اما به دلایلی او ایده آل ترین نامزد نیست.

 

می توان این فرضیه را مطرح کرد کاندیدای جمهوریخواهان گزینه دوم روس ها باشد. گزینه نخست «ماری لوپن» است؛ زیرا خاندان لوپن روابط نزدیکی از ایام قدیم با روس ها داشته اند و روسیه همواره مورد تمجید پدرش «ژان ماری لوپن» رهبر سابق جبهه ملی بوده است.

 

جبهه ملی به دلایلی سیاسی و ژئوپلیتیک اتحاد با روسیه را همیشه مدنظر داشته است و خانم «ماری لوپن» چند باری به روسیه سفر کرده است؛ سفرهایی پر از رمز و راز برای رسانه ها و سیاستمداران فرانسه که حواشی زیادی ایجاد کرده اند.

 

ماری لوپن برای روس ها گزینه ایده آل است زیرا در اندیشه تکرار برگزیت فرانسوی و خروج فرانسه از اتحادیه اروپاست و بی میل به فروپاشی این اتحادیه نیست.

 

او از فاصله گیری فرانسه از ناتو حمایت می کند، دولت احتمالی اش شبه جزیره کریمه را به رسمیت خواهد شناخت و در بحران سوریه هم علنی و بدون پروا از سیاست های پوتین دفاع کرده است.

 

به خصوص دفاع از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و تایید آن از سوی فرانسه دومین قدرت اروپایی امتیاز کمی نیست که رئیس جمهوری روسیه بخواهد از آن چشم پوشی کند.

 

از طرفی پوتین به دنبال احیای روسیه به عنوان یکی از ابرقدرت است؛ روس ها مسیر دستیابی به این هدف را تضعیف اتحادهای بین المللی مورد حمایت غرب می دانند؛ از ناتو تا اتحادیه اروپا خوشایند مسکو نیستند و چه کسی بهتر از لوپن می تواند فرانسه را در مقابل این اتحادیه قرار دهد؟

 

***ماری لوپن کابوس مرکل

فیون گزینه خوبی برای روس هاست اما لوپن مزیتی دارد که فیون ندارد؛ نامزد جمهویخواهان و نخست وزیر اسبق فرانسه خواستار اصلاح اتحادیه اروپاست اما این اصلاحات را برای تقویت اتحادیه اروپا می خواهد و معتقد است با انتخاب ترامپ داده ها تغییر کرده و باید اروپا روی پای خود بایستد و سیاست مشترکی در برابر چالش های مهم از جمله مهاجرت، امنیت، دفاع و محیط زیست داشته باشد.

 

در نظر فیون، ترامپ مانند رئیس جمهورهای قبلی آمریکا به اروپا نگاه نمی کند و برای منافع آمریکا اولویت قائل است؛ در نتیجه زمان مناسبی است تا اروپا به نیروی خود اتکا کند.

 

فیون در مورد اتحادیه اروپا با مرکل اختلافاتی دارد و منتقد کارکرد برخی از نهادهای اروپایی است و تغییرات ساختاری را پیشنهاد داده است که چندان خوشایند مرکل نیست.

 

به همین دلیل آلمانی ها بیشتر علاقه داشتند آلن ژوپه در دور مقدماتی انتخابات جناح راست پیروز شود. با این وجود باب گفت و گو میان مرکل و فیون باز است و سیاست نامزد جمهوریخواه فرانسه در نهایت تقویت اروپاست؛ هر چند حمایت های او از روسیه و مخالفت با رفع تحریم های مسکو نگرانی برلین را برانگیخته است.

 

زیرا مرکل یکی از مدافعان سرسخت تحریم روسیه به خاطر بحران اوکراین و شبه جزیره کریمه است و اقدام پوتین را در راستای تضعیف اروپا می داند.

 

ترس مرکل بیشتر از هر چیز از پیروزی لوپن است؛ جبهه ملی فرانسه و ماری لوپن برای مرکل کابوسی بزرگ هستند. در نتیجه آنها اولویت خود را شکست راست افراطی در فرانسه گذاشته اند.

 

***نقشه پوتین برای مرکل

بین پوتین و مرکل اختلافات فراوانی است و مرکل اقدامات پوتین را علیه انسجام اتحادیه اروپا می داند. مسکو نیز هیچ ابایی ندارد که از ساختار اتحادیه اروپا انتقاد کند؛ در نتیجه نامزدی که می تواند کابوس رقیب پوتین یعنی آنگلا مرکل شود ماری لوپن رهبر جبهه ملی است که در صورت پیروزی، اتحادیه اروپا را با بحران جدی مواجه خواهد کرد و بعد از انگلیس با خروج فرانسه به عنوان یکی از وزنه های مهم پایه های این اتحادیه لرزان تر خواهد شد؛ همان هدفی که رئیس جمهور روسیه دنبال می کند.

 

در نتیجه می توان گفت روسیه برای انتخابات فرانسه حساب ویژه ای باز کرده است و در بین نامزدهای این انتخابات آنچه که بیشتر مورد علاقه روس هاست ماری لوپن است که می تواند تداوم سیاستی باشد که دلخواه پوتین است.

 

پوتین از انتخاب ترامپ یکی از منتقدان ناتو کسی که سیاست «ابتدا آمریکا» را پیش گرفته است و روابط با دولت ها را به جای اتحادیه های بین المللی ترجیح می دهد خوشحال است.

 

او به طور قطع از انتخاب لوپن در فرانسه خوشحال تر خواهد شد زیرا مشابه همین سیاست را جبهه ملی فرانسه در این کشور با صراحت و قاطعیت بیشتری دنبال می کند و اتحادیه های بین المللی تضعیف خواهند شد؛ همان هدفی که روس ها برای تضعیف غرب دنبال می کنند.

 

با این وجود پیروزی لوپن در فرانسه حداقل در دور دوم انتخابات دشوار است، اگر این پیروزی رخ ندهد روس ها چشم به انتخاب فیون دارند؛ گزینه دومی که خوشایند ولادیمیر پوتین است، هر چند که پیروزی لوپن به همان اندازه پیروزی ترامپ در آمریکا شیرین است.

 

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اردیبهشت سال بعد برگزار می شود و انتخابات درون حزب جناح چپ نیز فردا برگزار خواهد شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------