آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اشاره دوباره زلنسکی به احتمال مذاکره با روسیه

ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید برای اولین بار یک هواپیمای نظامی تحت کنترل هوش مصنوعی در یک نبرد هوایی در مقابل جنگنده‌ای به خلبانی یک…

تازه‌ترین خبرها از نشست آستانه و ابهام در بیانیه پایانی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,نشست آستانه

همزمان با ایراد اظهارات متناقض درباره صدور بیانیه پایانی مذاکرات آستانه، فرستاده سازمان ملل به سوریه از امکان تمدید مذاکرات خبر داد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در حالی که اخباری مبنی بر پیشرفت در مذاکرات آستانه منتشر شده یحیی العریضی، سخنگوی هیات اعزامی مخالفان سوریه به مذاکرات اعلام کرد که هنوز مخالفان پیش‌نویس بیانیه پایانی مذاکرات  آستانه را امضا نکرده‌اند.

 

این اظهارات هیات مخالفان در حالی ایراد شده که این منابع پیش از این به نقل از استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل سوریه اعلام کرده بودند که حاضران به توافق درباره پیش‌نویس بیانیه پایانی نزدیک شده‌اند.

 

دی‌میستورا همچنین به امکان تمدید مذاکرات آستانه اشاره کرد.

 

رئیس هیات روسیه در نشست آستانه نیز گفت که پس از یک روز پر تنش و مشاجره‌های سخت میان دولت سوریه و نمایندگان مخالفان امروز جو مثبتی بر روند مذاکرات حاکم شده و به نظر می‌رسد دو طرف واقع‌بینانه تر به این نشست می‌نگرند. مذاکرات آستانه امروز برای دومین روز متوالی میان هیات‌های دولت و مخالفان سوریه به صورت غیرمستقیم آغاز شد.

 

بیانیه پایانی و اختلاف‌ها بر سر آن

 

منابع دیپلماتیک می‌گویند کلیات بیانیه پایانی نشست آستانه که احتمالا روز سه شنبه صادر شود، مشخص شده است اما گفته شده مخالفان تهدید کرده‌اند که آن را امضا نمی‌کنند.

 

در بیانیه پایانی نشست آستانه که پیش‌نویس آن توسط روسیه، ایران و ترکیه تهیه شده بر مسائل اساسی از جمله آتش‌بس، تمایت ارضی سوریه، امدادرسانی و ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر اجرای آتش‌بس تاکید شده است.

 

در این پیش‌نویس آمده: مشارکت کنندگان در نشست آستانه به حفظ تمامیت ارضی سوریه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و نیز ادامه مذاکرات سیاسی میان مخالفان و دولت سوریه بر مبنای قطعنامه 2336 شورای امنیت تاکید دارند.

 

در این بیانیه هرگونه حل و فصل نظامی بحران سوریه منسوخ اعلام شده و آمده است: درگیری‌ها در سوریه باید براساس قطعنامه 2254 سازمان ملل و مصوبه‌های حاصل از نشست‌های کشورهای حامی سوریه، پایان یابد و راه برای امدادرسانی به مردم جنگ زده این کشور برپایه قطعنامه 2165 هموار شود.

 

در این قطعنامه همچنین به ادامه مذاکرات سیاسی برای دستیابی به مکانیزمی جهت انتقال قدرت براساس قطعنامه‌های 2318 و 2254 شورای امنیت اشاره شده است که می‌تواند به درگیری‌های سوریه پایان دهد. گفته شده ایران با این بخش مخالفت کرده و خواهان تغییراتی در آن شده است.

 

تهیه کنندگان پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست آستانه همچنین با توافق بر سر آتش‌بس در تمامی خاک سوریه با ایجاد یک هیات ناظر برای نظارت بر اجرای صحیح این آتش‌بس نیز به توافق دست یافته‌اند. آتش‌بس در سوریه شامل مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی شناخته شده یعنی داعش و النصره نخواهد شد.

 

در این بیانیه همچنین بر از سرگیری مذاکرات سیاسی سوریه در ژنو تحت نظر سازمان ملل در هشتم فوریه 2017 (20 بهمن) تاکید شده است.

 

آنگونه که منابع سیاسی در آستانه می‌گویند سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بر سر این پیش‌نویس به توافق رسیده‌اند و سند امروز برای تایید و وارد آوردن ملاحظات دولت سوریه و مخالفان به آنها ارائه شده است.

 

بحث آتش‌بس و چگونگی نظارت بر آن مهمترین بخش اختلافی در این سند بود که به نظر می‌رسد امروز با توافق سه کشور مساله آن حل شده است. مذاکرات برای تثبیت آتش‌بس محور اصلی گفت‌وگوها بود.

 

دی‌میستورا که میانجی‌گری مذاکرات را برعهده دارد هنگام ورودش به مقر برگزاری این مذاکرات وعده داد بود که روز سه‌شنبه نتایج مثبتی از این مذاکرات را شاهد خواهیم بود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------