اگر ترامپ و اعراب حلیج فارس اتحادیه ای مشابه ناتو تشکیل شود...



  اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل ,ترامپ

اسپوتنیک نوشت: شایعاتی در مورد تلاش دولت ترامپ با متحدان کلیدی اش در خاورمیانه برای ایجاد یک اتحاد منطقه ای مشابه ناتو با هدف مقابله با نفوذ ایران در این منطقه وجود دارد. آندری وسلوف تحلیل گر سیاسی اسپوتنیک معتقد است که اگر این بلوک تشکیل شود، یک تهدید مستقیم برای دمشق خواهد بود به جای ایران.

 به گزارش  انتخاب ؛ او اظهار داشت ایران یکی از اهداف دور برای این اتحادیه به شمار می رود. بلوک جدید تهدید مستقیمی علیه بشار اسد و دولت او خواهد بود. رییس جمهور سوریه که یک علوی است حمایت های اقتصادی و نظامی از سوی ایران دریافت می کند که یک دولت شیعه است. از این بابت اتحاد جدید را که میتوانیم یک اتحاد سنی بنامیم تا یک اتخاد عرب تهدیدی علیه بشار خواهد شد نه ایران.

 

واشنگتن از امارات، اردن، عربستان و مصر می خواهد که به اتحادیه نظامی مشترکشان بپیوندد اما دیگر کشورهای منظقه نیز آزادند که در آینده به این بلوک بپیوندند. این اتحاد جدید احتمالا بر اساس بند 5 ناتو به دنبال ایجاد پاسخ های مشترک و هماهنگ است. این بلوک اگر ایجاد شود با مشارکت های اطلاعاتی با اسرائیل خواهد بود. با این حال نه واشنگتن و نه تل آویو عضو رسمی این بلوک نخواهند بود.

 

بر اساس گزارش های تایید نشده این بلوک قرار است با هدف مقابله با ایران شکل بگیرد.

 

با این وجود ویژگی سیاست خارجی دولت ترامپ نشان داده که این دولت به دنبال در پیش گرفتن دیپلماسی ای است که معتقد است همیشه باید از تبدیل دشمنان قدیمی به دوست استقبال کرد. رییس جمهور آمریکا منتقد سر سخت ایران است و دائما از عقب نشینی از توافق هسته ای با ایران حرف می زند.

 

ایران رسما به واسطه آخرین دور آزمایشات موشکی اش از نظر مشاور سابق امنیت ملی ترامپ تحت نظر قرار گرفت.

 

در اوایل فوریه ترامپ در توییتر خود ایران را برای آزمایشات موشکی اش به شدت سرزنش کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران با آتش بازی می کند و تحت کنترل آمریکاست. چند روز بعد رییس جمهور آمریکا ایران را اصلی ترین حامی تروریسم خواند و سخنگوی کرملین دیمیتری پسکوف را مجبور کرد که بگوید مسکو در این ایده با آمریکا هم فکری ندارد.

 

وسلوف همچنین تاکید کرده که ابتکار عمل ترامپ در این دوره چیز جدیدی نیست. اوایل سال 2015 اتحادیه عرب برنامه هایش را برای ساخت یک نیروی مشترک با 40 هزار نیرو توسط مصر وعربستان و مراکش و سودان و اردن و دیگر کشورها اعلام کرد. مرکز فرماندهی این نیروها قرارب ود در مصر باشد و رهبری آن نیز بر عهده ژنرال های عربستانی.

 

این ابتکار عمل به «ناتوی عرب» معروف شد که چند ماه بعد زمانی که از عربستان درباره تاخیر در امضای توافق های رسمی برای این برنامه سوال پرسیده شد یک نحلیل گر توضیح داد که:

 

تاخیر در این مساله در پی اینکه نمایندگان مصری و عربستانی در اتحادیه عرب با هم دچار مشکل پیدا کردند ایجاد شد. قاهره نگران این است که این نیروهای مشترک در لیبی مستقر شوند چرا که مسبوق به سابقه است که این اتحاد های جدید برای مداخله در امور داخلی کشورهایی نظیر مراکش و کشورهای خاورمیانه ای مورد استفاده قرار بگیرند. نمایندگان مراکش و الجزیره در این ایده با مصر همراهی کردند.

 

در دسامبر 2015 عربستان سعودی از اتحاد نظامی اسلامی پرده برداری کرد که یک اتحاد بینا دولتی برای مبارزه با تروریسم خوانده شده است و گفته می شود براساس ایده ناتوی عربی ایجاد شده است

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------