گامبیا: جمع آوری پول به نام موسسه خیریه به کام رئیس‌جمهور



تنها طی سال‌های 2012 و 2013 مبلغی بالغ بر 8 میلیون دلار به موسسه خیریه صلح اهدا شده بود که بیش از نیمی از آن به صورت نقدی به حساب موسسه در يك بانك گامبیا واریز شده بود.

اسنادی منتشر شده است که نشان می‌دهد "یحیی جامع" رئیس جمهور وقت گامبیا از طریق تاسیس موسسه خیریه میلیون ها دلار کسب می‌کرد.

 

به گزارش عصرایران به نقل از وب‌سایت شبکه خبری سکای نیوز عربی، اسناد بانکی و مسئولان سابق موسسه خیریه "صلح" وابسته به رئیس جمهور سابق گامبیا از یک فساد مالی در دولت سابق این کشور پرده برداشتند.

 

بر اساس اسناد کشف شده و همچنین اظهارات مسئولان موسسه خیریه وابسته به "یحیی جامع" رییس جمهور وقت، درصد زیادی از مبالغ اهدایی توسط شخص رئیس جمهور برداشت می‌شد و در راستای اهداف موسسه خیریه صرف نمی‌شد.

 

به گزارش رویترز، تنها طی سال‌های 2012 و 2013 مبلغی بالغ بر 8 میلیون دلار به موسسه خیریه صلح اهدا شده بود که بیش از نیمی از آن به صورت نقدی به حساب موسسه در یک بانک گامبیا واریز شده بود.

 

رویترز نوشت: هنوز معلوم نیست که افرادی که به این موسسه کمک می‌کردند با هدف انجام اعمال خیریه به آن کمک کرده بودند یا با اطلاع از اینکه اموال اهدایی به شخص یحیی جامع می رسد، آنها را به حساب موسسه واریز می کردند.

  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , گامبیا

دولت جدید گامبیا، یحیی جامع که به مدت 22 سال رئیس جمهور این کشور بوده است را به اختلاس و سرقت میلیون‌ها دلار متهم کرده است.

 

پیش از این "اداما بارو" رئیس جمهور جدید گامبیا اعلام کرده بود که یحیی جامع، رئیس جمهور سابق پیش از خروج از کشور خزانه کشور را خالی کرده است.

 

"آمادو سان" وزیر دارایی دولت جدید گامبیا نیز اعلام کرد که جامع اقدام به کلاهبرداری‌های گسترده از طریق برداشت دهها میلیون دلار از اموال عمومی و واریز آنها در وجه افرادی نا شناس کرده بود. جامع از این حساب‌ها که به نام افراد دیگری بود برداشت می‌کرد.

 

یحیی جامع دومین رئیس جمهور کشور گامبیا است. وی که یک نظامی ارتشی بود در سال 1994 در پی یک کودتا به مقام ریاست جمهوری رسید و تا 19 ژانویه 2017 در این سمت قرار داشت.

 

وی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری شکست خورد اما از کناره‌گیری از قدرت و سپردن آن به رئیس جمهور بعدی سرباز زد. در نهایت پس از حمله نظامی سنگال برای سرنگونی جامع، وی به ترک کرسی ریاست جمهوری تن داد. همزمان با خروج وی از کشور نهادهای رسمی دولت گامبیا از ناپدید شدن 11 میلیون دلار از خزانه دولتی گامبیا خبر داده بودند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------