آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

توافق بشار اسد و مخالفان بر سر یک «دستور کار روشن» برای دستیابی به صلح



  اخباربین  الملل,خبرهای بین  الملل, بشار اسد

استفان دی میستورا به خبرنگاران در ژنو گفت برنامه این است که طرفین مذاکره اواخر ماه مارس در دور جدید مذاکرات حاضر شوند که مسئله مبارزه با تروریسم از جمله موارد در دستور کار است. دولت دمشق خواستار بحث درباره این موضوع شده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه در پایان مذاکرات سوریه در ژنو گفت که حکومت دمشق و مخالفان آن بر سر یک «دستور کار روشن» برای دستیابی به صلح در این کشور به توافق رسیدند.

 

به گزارش انتخاب، استفان دی میستورا به خبرنگاران در ژنو گفت برنامه این است که طرفین مذاکره اواخر ماه مارس در دور جدید مذاکرات حاضر شوند که مسئله مبارزه با تروریسم از جمله موارد در دستور کار است. دولت دمشق خواستار بحث درباره این موضوع شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده سازمان ملل در امور سوریه اظهار داشت: «قطار در ایستگاه آماده رفتن است، موتور آن در حال گرم شدن است. همه چیز مهیاست، فقط باید به آن سرعت بخشید».

 

وی افزود: «به نظرم یک دستور کار روشن اکنون پیش روی ماست».

 

نماینده سازمان ملل اظهار داشت شورای امنیت یک «جدول زمانی» تعیین کرده که بر اساس آن، قانون اساسی جدید سوریه باید ظرف ۱۲ ماه نوشته شود، و انتخابات آزاد و عادلانه تحت نظارت سازمان ملل نیز ظرف ۱۸ ماه برگزار شود.

 

هدف از مذاکرات ژنو که نخستین دور آن از آوریل پارسال است، پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه است.

 

این گزارش حاکی است، تمرکز این دور از گفت‌وگوها به مانند مذاکرات پیشین، بیشتر بر دستور کار میان طرفین بود.

 

بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، طرفین باید چارچوبی شامل «سه سبد» یا سه حوزه بحث را دنبال کنند: اداره کشور، قانون اساسی و انتخابات.

 

اما دمشق معتقد بود که بحث مبارزه با تروریسم به دستور کار مذاکرات اضافه شود که این مسئله خشم مخالفان را برانگیخت و دولت سوریه را متهم به «کارشکنی» در روند گفت‌وگوها کردند.

 

کمیته عالی مذاکرات که گروه اصلی مخالفان را نمایندگی می‌کند، گفته است که مذاکرات اخیر ژنو نسبت به گذشته «بسیار مثبت» بوده است.

 

نصر الحریری، رییس این کمیته، گفته است: «ما این دور از مذاکرات را بدون نتیجه به پایان رساندیم...ولی می‌توانم بگویم که این دور بسیار مثبت بوده است».

 

وی افزود: «برای نخستین بار، مسائل مربوط به آینده سوریه و گذار سیاسی را عمیقا مورد بحث قرار دادیم».

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------