پایان دوره شفافیت در کاخ سفید



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,رئیس‌جمهوری آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور فرمانی پایان دوره‌ شفافیت در مرکز قدرت را اعلام کرد و دستور داد اسامی کسانی منتشر نشود که در روز با او دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. دلیل این امر «حفظ امنیت ملی» کشور عنوان شده است.

 به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن‌پست، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، طی فرمانی انتشار «فهرست مهمانان» خود را ممنوع اعلام کرد. بر اساس این فرمان اسامی بازدیدکنندگان رسمی و مهمانان او ابتدا ۵ سال پس از پایان خدمت رییس‌جمهوری، اجازه‌ انتشار دارد. دلیل این امر «حفظ امنیت ملی» آمریکا و «حفظ حریم شخصی» بازدیدکنندگان رسمی عنوان شده است.

 

رفت و آمد آزاد ولی مخفی

انتشار «فهرست مهمانان» ریاست جمهوری آمریکا از سال ۲۰۰۹، در زمان خدمت «باراک اوباما» رییس‌جمهوری وقت، و در پی شکایت گروهی از نهادهای مدنی آمریکا آغاز شد. این لیست که از سوی «سرویس امنیتی» کاخ سفید تهیه و در پایگاهی اینترنتی منتشر می‌شد، به عنوان منبع اصلی گزارش‌ها و تحقیقات روزنامه‌نگاران، نهادهای مدنی و حقوق بشری آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این فهرست، اسامی کسانی که به‌طور رسمی از کاخ سفید دیدار و با اوباما ملاقات می‌کردند، ثبت می‌شد.

 

نمایندگان مجلس، سناتورها، لابییست‌ها، سفرا و مهمانان دیگر رییس‌جمهوری، هم‌چنین کارمندان و کارکنان کاخ سفید از جمله‌ی این افراد بودند. «سرویس امنیتی» اوباما تنها در موارد استثنایی، هنگامی که دیدارها خانوادگی و مهمانی‌ها غیر رسمی بود، از انتشار فهرست کسانی که به کاخ سفید رفت و آمد داشتند، خودداری می‌کرد.

 

طبق این گزارش، گروهی از نهادهای مدنی، علیه عدم انتشار فهرست یادشده که از آغاز ژانویه‌ ۲۰۱۷ در پایگاه‌های اینترنتی در دسترس نیست، شکایت کرده و خواهان شفافیت بیشتر در این زمینه شده‌اند. این گروه‌ها نه تنها انتشار لیست کسانی را طلب می‌کنند که در کاخ سفید به دیدن دونالد ترامپ می‌روند، بلکه خواهان آن نیز هستند که اسامی بازدیدکنندگان رسمی کلوپ شخصی او در فلوریدا هم به آگاهی همگان برسد. دونالد ترامپ، اغلب در این کلوپ به‌سر می‌برد و  وظایف ریاست‌جمهوری را در این مرکز انجام می‌دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------