رابطه ترامپ - روسیه به روایت رئیس سابق سیا



  اخباربین  الملل,خبرهای  بین  الملل, رئیس سابق سیا

جان برنان، رئیس سابق سیا در جلسه استماع کنگره شهادت داد: ارتباطاتی بین روس‌ها و کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ وجود داشت 

 به  گزارش دنیای اقتصاد؛ اگرچه برای ترامپ در اولین دور از سفرهای خارجی‏اش میزبانان فرش قرمز پهن کرده‏اند اما به نظر می‏رسد بازگشت ترامپ به آمریکا موجب شود خوشی‏های سفرهای چندروزه‏‏اش به باد رود.

 

در حالی که دوست مدیر سابق اف‏بی‏آی می‏گوید که کومی دارای اطلاعات زیادی است و ترامپ باید از او بترسد، رئیس سابق سیا هم از دخالت روسیه و ارتباط کمپین ترامپ با روس‏ها گفت. به گزارش رویترز رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) گفت: هرگز درخواستی یا دستوری از سوی رئیس‏جمهوری کشورش برای پایان دادن به هر نوع بررسی در حال انجامی دریافت نکرده است.

 

جان برنان، رئیس سابق سیا در یک جلسه استماع کنگره آمریکا به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری کشورش از او خواسته که فرآیندهای بررسی جاری را متوقف کند، پاسخ داد و گفت: هرگز از من چنین چیزی خواسته نشد و البته اگر هم خواسته می‏شد، به‌طور قطع من از چنین دستوری پیروی نمی‏کردم. اظهارات برنان در حالی مطرح می‏شود که رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‏اند دونالد ترامپ از جیمز کومی، رئیس پیشین اف‏بی‏آی خواسته بود بررسی‏ها درباره ارتباط مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با روسیه را متوقف کند.

 

این مقام سابق آمریکایی همچنین گفت: سیا به‌طور مشخص اطلاعات خود را با اف‏بی‏آی درباره بررسی‏ها درخصوص تلاش‏های روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به اشتراک گذاشته است. وی اضافه کرد: من این موضوع را به متخصصان واگذار کردم که اطمینان حاصل کنند چه اطلاعاتی برای به اشتراک گذاشتن با اف‏بی‏آی مناسب است. این اتفاق بر مبنای سنت دیرین موجود در سیا انجام گرفت.

 

این مقام ادامه داد: من اطلاعاتی به دست آوردم که تایید می‏کرد ارتباطاتی بین مسوولان روس و تیم کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ وجود داشت و این نگرانی‏ مرا برانگیخت. برنان افزود: اطلاعاتی که به من داده شد، نشان می‏داد دادوستدهایی بین مسوولان روس و افراد تیم کمپین ترامپ وجود داشت و این من را نگران کرد، چون ما می‏دانیم تلاش‏های روسیه برای خرید افرادی مثل آنها است.

 

وی ادامه داد: همه باید بدانند روسیه با وقاحت در انتخابات ما در سال ۲۰۱۶ مداخله کرد و به‏رغم اعتراض و هشدارهای ما این کار را کرد. برنان تاکید کرد: «من تابستان گذشته به مسکو درباره دخالت در انتخابات ریاست‏جمهوری هشدار دادم اما روسیه آنها را نادیده گرفت. همچنین من اوت ۲۰۱۶ با رئیس سازمان اطلاعات روسیه تماس گرفته و این مساله را به او هشدار دادم.»

 

این مقام سابق سیا گفت: «به رئیس سازمان اطلاعات روسیه گفتم آمریکایی‏ها با هر گرایشی آزادند هر که را می‏خواهند بدون مداخله انتخاب کنند اما از هر گونه مداخله‏ای عصبانی می‏شوند.»

 

در این راستا تری گادی، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از برنان پرسید که آیا وی به شخصه اسنادی را دیده است که شائبه همکاری روس‏ها را با کمپین انتخاباتی ترامپ تقویت کند و برنان گفت که در اسناد اف‏بی‏آی اطلاعات ارزشمندی را مشاهده کردم که در حال بررسی بود.

 

همچنین یکی از دوستان نزدیک کومی در آستانه حضور رئیس سابق اف‏بی‏آی در سنا گفت که ترامپ باید از شهادت کومی بترسد. به گزارش سی‏ان‏ان، بنجامین ویتس، یکی از دوستان مورد وثوق کومی می‏گوید: «بسیار جالب است که کومی نپذیرفته است که در محافل خصوصی حرفی در این رابطه بزند.» ویتس اما تاکید می‏کند که این مرد (کومی) داستان‏های زیادی برای گفتن دارد.

 

کومی پذیرفته است که به‌زودی در سنا حاضر شود. دوست کومی می‏گوید که یکی از مواردی که کومی قصد دارد صحبت کند، در مورد درخواست ترامپ از او بوده است. ترامپ در یک مهمانی سر میز شام از کومی خواسته بود به کاخ سفید وفادار بماند. این در حالی است که وظیفه اف‏بی‏آی مستقل عمل کردن است و نباید حزبی یا جناحی عمل کند.

 

ترامپ بارها از نهادهای مختلف خواسته است که در کنار کاخ سفید بمانند اما کومی نسبت به این مساله بی‏تفاوت بوده است. حتی در روزی که ترامپ شخصیت‏های مختلفی را دعوت کرده بود تا پس از مراسم تحلیف در اتاق آبی حضور پیدا کنند، رئیس سابق اف‏بی‌آی اشتیاقی برای حضور نداشت و تلاش کرده است هیچ مکالمه شخصی با ترامپ نداشته باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------