بیانیه شورای وزیران عربستان درباره قطع روابط با قطر



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,شورای وزیران عربستان

«شورای وزیران عربستان» در جلسه دوشنبه شب خود درباره قطع روابط ریاض و دیگر هم پیمانان آن با دوحه در بیانیه‌ای مدعی شد:‌ قطع روابط با دوحه با هدف دفاع از حاکمیت ارضی کشور در برابر خطر تروریسم صورت گرفته است.

به  گزارش  ایرنا  به نوشته روزنامه عربستانی «عکاظ»، شورای وزیران عربستان به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه این کشور، در این باره تاکید کرد: تصمیم قطعی ریاض در قطع روابط دیپلماتیک با دوحه، ناشی از نقض آشکار و پنهان مقام‌های قطری در سالیان اخیر است که با هدف ایجاد شکاف در انسجام و وحدت داخلی عربستان، تحریک شهروندان عربستانی علیه حکومت و اخلال در حاکمیت کشورمان صورت گرفته است.

 

در ادامه این بیانیه آمده است:‌« از دیگر دلایل قطع روابط با دوحه می توان به حمایت قطر از گروه‌های تروریستی و فرقه‌ای مختلف اشاره کرد که با هدف برهم زدن ثبات کشورها در منطقه صورت می‌گیرد.

 

شورای وزیران عربستان مدعی شد: ریاض همچنان صرف نظر از اقدامات خصمانه مقام‌های دوحه، به عنوان پشتیبان ملت قطر و حافظ امنیت و ثبات آنها باقی خواهد ماند.

 

در ادامه بیانیه هیات دولت عربستان آمده است:‌« قطع روابط دیپلماتیک برخی از کشورهای عربی با قطر، با هدف حفظ یکپارچگی ملت‌های عرب و نیز دوری گزیدن از اقدامات قطر در گسترش نا امنی و بی ثباتی صورت گرفت.

 

ریاض همچنین مدعی شد: قطع روابط با دوحه به دلیل نقض آشکار توافق نامه‌ها، کنوانسیون‌ها، قوانین بین‌المللی و مبانی حسن همجواری انجام شده است.

 

عربستان روز دوشنبه (15 خرداد 96) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی،جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

 

در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات، مصر و بحرین در قطع روابط با این کشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

 

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.

 

روابط ریاض، ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد که سرانجام روز دوشنبه به قطع روابط دیپلماتیک میان آنها منجر شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------