عاقبت حکومت کردن «جوانان بی‌تجربه» در عربستان سعودی /سیاست انتحاری آل‌سعود در خاورمیانه



عربستان، قطر را یک خطر جدی برای رهبری جهان عرب می‌داند و حالا فرصت خوبی پیدا کرده است تا رقیب را از صحنه خارج کند. قطر در این سال‌ها تلاش کرده است میانجی بحران‌های منطقه باشد.

به گزارش نامه نیوز، بعد از درگذشت « ملک عبدالله» و روی کارآمدن «ملک سلمان» کشور عربستان سعودی دچار تحولات گسترده‌ای شد. این تحولات باعث روی کارآمدن جریان تندرو به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان که هم ولیعهد، ولیعهد عربستان شد. فردی که هم وزیر دفاع است و هم در کنار این دو پست ریاست دربار سلطنتی را نیز به عهده دارد.

 

این تغییرات باعث شد تا بسیاری از پیران دستگاه سعودی جای خود را به جوان‌های نزدیک به محمد بن سلمان بدهند و سیاست‌های این کشور را دچار تحولات اساسی کنند. تغییراتی که رهبرانقلاب آن را دست گرفتن امور عربستان توسط «چند جوان بی تجربه »نامیدند. رهبری در فروردین 94 در مورد شرایط کشور عربستان سعودی فرمودند:« ما با سعودیها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم اما همیشه می گفتیم که آنها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می دهند، اما چند جوان بی تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.»

 

  اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل,عربستان

از زمان روی کار آمدن این چند جوان بی تجربه، عربستان تبدیل به حکومتی شده است که به حای آرامش، بحران به منطقه تزریق می‌کند. حمله به یمن به بهانه‌ اینکه ایران در حال نفوذ به این کشور است اولین شاهکار این حکومت در دوران پسا عبدالله بود. عربستان به دلیل ترس از قدرت نرم ایران، تصمیم گرفت که با حضور فیزیکی در یمن و استفاده از قدرت سخت در مقابل قدرت نرم ایران در منطقه بایستد.

 

رفتار این حکومت در قبال مواضع قطر در برابر ایران و اخوان المسلمین مصر، حکایت از رفتار کودکانه سعودی ها در مورد اتفاقات منطقه دارد. عربستان تصمیم گرفته است به خاطر مواضع قطر، این کشور را تحریم کند و یک اتحاد عربی  علیه یک کشور عربی دیگر که سال‌ها متحد عربستان بوده است ایجاد کند.

 

عربستان به واسطه پول‌پاشی‌های منطقه‌ای توانسته است یک اتحاد منطقه‌ای علیه ایران و قطر ایجاد کند. بر اساس این پول پاشی می‌خواهد رهبری خاورمیانه را در اختیار بگیرد. عربستان از مواضع قطر در قبال ایران عصبانی است و این عصبانیت را می‌شود در قبال رفتار او با قطر مشاهده کرد.

 

گویی آنکه آل سعود، قطر را یک خطر جدی خود برای رهبری جهان عرب می‌داند و حالا فرصت خوبی پیدا کرده است تا رقیب را از صحنه خارج کند. قطر در این سال‌ها تلاش کرده است میانجی بحران‌های منطقه باشد.

 

با دیدن صحنه سیاسی خاورمیانه می‌توان دید که عربستان به سوی دیپلماسی انتحار در حال حرکت است.  باید دید این سیاست انتحاری عربستان تا کجا دوام خواهد داشت و می‌تواند به رهبری تمام عیار عربستان بر منطقه ختم شود یا خیر؟ 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------