پوتین: آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی برای برهم زدن ثبات سیاسی روسیه تلاش می‌کند



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل , پوتین

رئیس جمهور روسیه مقامات آمریکایی را به برهم زدن ثبات سیاسی این کشور متهم کرد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه وستی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در یک سری گفت‌وگوها با اولیور استون، کارگردان آمریکایی گفت: آمریکا با وجود صحبت درباره حمایت از روسیه و آمادگی برای همکاری با مسکو از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم، در واقع از گروه‌های تروریستی گوناگون برای برهم زدن ثبات سیاسی داخلی در روسیه استفاده می‌کند.

 

وی افزود: آمریکا در دام اشتباهات قرار دارد، زیرا به استثنایی بودن خود صادقانه باور دارد و فکر می‌کند که می‌تواند هرکاری را که دلش می‌خواهد انجام دهد.

 

پوتین ادامه داد: ایالات متحده آمریکا هنگام عملیات جنگی روسیه در چچن، به تروریست‌های این منطقه کمک‌های مالی و سیاسی می‌رساند، مقامات آمریکایی کمک سیاسی به شبه نظامیان را حتی پنهان نمی‌کردند و این کار را به طور آشکار انجام می‌دادند.

 

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: شواهد و مدارک حاکی از این امر در دست است و من در گفت‌وگو با جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا درباره این وضع صحبت کردم  و حتی اسامی ماموران سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را که در قفقاز کار می‌کردند، به آنها دادم.

پوتین خاطرنشان کرد: واکنش رئیس جمهور وقت آمریکا بسیار درست و بسیار منطقی بود. او اظهار داشت که  به این مسئله رسیدگی خواهد کرد!

 

"بعد از بازنشستگی استراتژی آمریکا را توضیح می‌دهم"

 

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین وعده داد تا استراتژی ایالات متحده آمریکا را پس از بازنشستگی توضیح دهد. او در این سری مستند از مصاحبه‌هایش به الیور استون گفت: من قطعا به این سوال پاسخ می‌دهد و پاسخ من بسیار جامع و صادقانه خواهد بود اما این را به بعد از بازنشستگی موکول می‌کنم.

 

الیور استون در پاسخ گفت که استراتژی آمریکا احتمالا تخریب اقتصاد روسیه، تغییر رهبری آن، تبدیل کردن روسیه به متحد خود و سپس گرفتن زرادخانه اتمی روسیه باشد.

 

پوتین در ادامه تاکید کرد: چنین تفکرات و سیاستی محتمل است. اگر چنین باشد، آن سیاست را اشتباه می‌دانم خصوصا به این دلیل که چنین دیدگاهی در روابط با روسیه آینده‌نگری ندارد. افرادی که چنین فکری می‌کنند، به ۲۵ تا ۵۰ سال آینده فکر نمی‌کنند. اگر آنها چنین فکری می‌کردند، روابطشان را با روسیه به گونه دیگری پایه‌ریزی می‌کردند و تلاش نمی‌کردند روسیه را تبدیل به رعیت خودشان کنند.

 

قسمت اول این مستند با عنوان "مصاحبه‌های پوتین" دوشنبه شب پخش شد. این مستند که مجموعه‌ای از مصاحبه‌های الیور استون با پوتین است،‌ مربوط به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است.

 

"کمپین ضد روسیه آمریکا، اشتباه بزرگی بود"

 

رهبر روسیه همچنین گفت،‌اینکه سیاستمداران آمریکایی حین کمپین‌ انتخابات ریاست جمهوری خودشان روی لفاظی‌های ضد روسیه تمرکز کرده بودند، "اشتباه بزرگی" بود.

 

او گفت: متاسفانه ایالات متحده آمریکا یک سبکی در گمانه‌زنی به راه انداخت و من می‌گویم که از مساله روسیه حین کارزارهای انتخاباتی آمریکا سوءاستفاده شد. بعد آنها به ما می‌گویند "به این اهمیتی ندهید! باید بدانید که این‌ تنها لفاظی‌های مربوط به انتخابات است و بعدا ما با شما به توافق می‌رسیم." اما حرف اینجاست که قربانی کردن روابط بین‌الملل در حوزه‌های سیاست کنونی از نظر من اشتباه بزرگی است.

 

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، مسکو نمی‌تواند از اظهارات پنتاگون درباره اینکه روسیه اصلی‌ترین تهدید علیه ایالات متحده آمریکاست استقبال کند. او تاکید کرد: بلکه بر عکس،‌ ما همواره برای مذاکره در راستای همکاری آمادگی داریم. همچنین باور داریم رسانه‌های غربی به این دلیل مرا "سزار" خطاب می‌کنند چون از چنین کلیشه‌های قدیمی خوششان می‌آید.

 

پوتین گفت: آمریکا هزینه‌ زیادی را صرف امور دفاعی می‌کند و اما ما معتقدیم که آنها باید روی ایجاد روابط برابر با روس‌ها متمرکز شوند. در سال ۲۰۱۶ آمریکا به عناوین مختلف بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی تعیین کرد. این میزان از مجموع بودجه‌های کل کشورهای جهان در امور نظامی بیشتر است.

 

او افزود: مهمترین چیزی که روسیه دارد، مردم و هوشیاری آنهاست. آنها یک تهدید حمله اتمی تلافی‌جویانه نیستند و شرکای غربی ما باید روی ساختن یک روابط مناسب بلند مدت با روسیه تلاش کنند. در آن صورت، چنین پول‌هایی صرف امور دفاعی نمی‌شود.   

 

"مصائب ریگان در اوایل کار، قابل مقایسه با روسیه در ۱۹۹۹ بود"

 

رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه با الیور استون همچنین گفت، مصائب پیش روی رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری اسبق آرمیکا در روزهای اول روی کار آمدن با سختی‌هایی که روسیه در اواخر ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ تجربه کرد، قابل مقایسه است.

 

پوتین در دسامبر ۱۹۹۹ به دنبال استعفای بوریس یلتسین، رئیس‌جمهوری موقت روسیه شد و سپس در مارس ۲۰۰۰ در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام پیروز شد. او در توصیف مشکلاتش پس از ریاست جمهوری گفت: فرق زیادی وجود دارد. با این همه، ریگان به ریاست جمهوری رسیده بود و هر چه بود، فرقی نمی‌کند چه سختی‌ها و مشکلاتی وجود داشت، اما هنوز هم می‌توان آنها را با سختی‌ها و مشکلاتی که روسیه در اواخر ۱۹۹۹ – ۲۰۰۰ تجربه کرد، مقایسه کرد.

 

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد، لازم است تا "دو مشکل حل شود: افراد مناسبی پیدا کرد و به آنها مسوولیت داد."

 

"روسیه هرگز در سیاست داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند"

 

رئیس‌جمهوری روسیه عنوان کرد، مسکو بر خلاف شرکایش هرگز در امور سیاست داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند. او گفت: اصل عدم مداخله، جزو اصول بنیادین است. برخلاف بسیاری از شرکایمان، ما هرگز در امور سیاست داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم و این را جزو اصول کارمان می‌دانیم.

 

"اگر روسیه به ناتو ملحق می‌شد، تغییر نمی‌کرد"

 

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با الیور استون گفت، احتمال پیوستن روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، واشنگتن را عصبی کرده بود چرا که مسکو اجازه نداشت در صورت پیوستن به این ائتلاف تغییری در خود ایجاد کند.

 

پوتین گفت، زمانی که بیل کلینتون در دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۰۰ به مسکو سفر کرده بود با او درباره امکان پیوستن روسیه به ناتو صحبت کرده بود. پوتین گفت: من در دیدارم با کلینتون به او گفتم بیایید گزینه پیوستن روسیه به ناتو را در نظر بگیریم و کلینتون هم در پاسخ گفت چراکه نه، اما این بحث باعث عصبی شدن هیات دولت آمریکا شد.

 

او افزود: چرا شرکای ما عصبی شدند؟ برای اینکه اگر روسیه به آن ملحق می‌شد، همواره صدایی برای انتقاد داشت؛ اجازه نمی‌دادیم تغییراتی در ما ایجاد کنند اما طرف‌های آمریکایی حتی اجازه ندادند درباره آن فکری شود. روسیه پس از فروپاشی شوروی بسیار باز عمل کرد و گشاده‌رویی آن حتی نگرانی‌هایی درباره برنامه هسته‌ای مسکو ایجاد کرد. ما هیچگونه رازی باقی نگذاشته بودیم. ناظران آمریکایی بر یکی از تاسیسات اصلی و مهم ما که کارش ساخت مواد تسلیحات هسته‌ای بود، نظارت داشتند... ما تا به الان گشاده‌رو بوده‌ایم. تهدیدات دیگری در رابطه با پیوستن ما به ناتو وجود نداشت.   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------