سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره ملاقات تیلرسون و عادل الجبیر



  اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

در پی دیدار وزیران امور خارجه آمریکا و عربستان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تلاش ها برای حل بحران دیپلماتیک میان قطر و چند کشور عربی به سرکردگی سعودی ها را در مسیر مثبت ارزیابی کرد. 

به گزارش  ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، «هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از دیدار عصر سه شنبه (به وقت محلی) رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور با عادل الجبیر همتای سعودی خود در واشنگتن، گفت و گوی آنان درخصوص وضعیت کشورهای خلیج (فارس) را امیدوار کننده توصیف کرد.

 

نوئرت با اشاره به تاکید دو طرف بر نیاز به کار مشترک، وضعیت و رویکرد آنان به این مساله را امیدوار کننده ارزیابی کرد و گفت که شرایط نامطلوب را پشت سر گذاشته ایم.

 

همچنین عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با تیلرسون پیش از این دیدار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عربستان اقدامات بیشتری برای «محاصره» قطر در نظر دارد، با بیان اینکه 'محاصره ای در کار نیست'، تاکید کرد که عربستان از حق حاکمیت خود برای بستن قلمروی زمینی و حریم هوایی خود به روی قطر استفاده کرده است.

 

به گزارش ایرنا، همزمان با این دیدار خبرگزاری رویترز از سفر «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به دوحه برای دیدار با همتای خود و امیر قطر و احتمالا از آنجا به عربستان خبر داد.

بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی از پنجم خردادماه در پی اظهارات امیر قطر در مورد تحولات منطقه ای و روابط این کشور با همسایگانش از جمله ایران، آغاز شد.

 

این اقدام قطر، خشم عربستان و امارات را به شدت برانگیخت و در پی آن جنگ رسانه ای ریاض و امارات علیه دوحه آغاز شد.

 

برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و این کشور را به حمایت از ترویسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

 

درپی این اقدام قطر با ابراز تاسف از تصمیم این کشورها، آن را غیرقابل توجیه دانست و تاکید کرد، ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

 

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند. که این امر مشکلاتی را برای دولت دوحه به وجود آورده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------