قرارداد تسلیحاتی 12 میلیاردی قطر و آمریکا



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل , قرارداد تسلیحاتی

وزارت دفاع قطر شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: دوحه قراردادی به ارزش 12 میلیارد دلار برای خرید چندین فروند هواپیمای اف 15 با واشینگتن امضا کرده است.

  به گزارش  ایرنا  به  نقل از خبرگزاری رویترز، یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، بدون ذکر جزئیات این قرارداد گفت: «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا و نمایندگانی از قطر هفته آینده با یکدیگر دیدار و قرارداد نهایی خرید هواپیمای اف 15 را منعقد خواهند کرد.

 

آمریکا در نوامبر 2016 موافقت خود را با فروش72 فروند هواپیمای اف 15 کیو ای به ارزش 21 میلیارد دلار به قطر اعلام کرد.

 

وزارت امورخارجه خارجه آمریکا در سال 2014 نیز اعلام کرد که قطر در این سال، بیش از 10 میلیارد دلار تجهیزات نظامی شامل بالگردهای آپاچی، موشک‌های پاتریوت و هواپیما خریداری کرده است.

 

شبکه خبری الجزیره همچنین گزارش کرد: 2 فروند کشتی جنگی آمریکایی برای حضور در رزمایش مشترک با نیروی دریایی قطر، در شهر بندری دوحه پایتخت این کشور پهلو گرفتند.

 

بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا موسوم به «العدیده» در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه نیز در قطر قرار دارد.

 

آمریکا هم اکنون از این پایگاه که 10 هزار نیروی نظامی در آن حضور دارد، برای انجام پروازها و بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه استفاده می‌کند.

 

«هدر ویلسون» فرمانده نیروی هوایی آمریکا روز سه شنبه 16 خردادماه 96 و در واکنش به تنش به وجود آمده میان ریاض و هم پیمانانش با دوحه و تاثیر آن بر پایگاه نظامی آمریکای در قطر گفت: با وجود تصمیم عربستان و هم پیمانان آن برای قطع رابطه با قطر و اعمال تحریم‌های زمینی، دریایی و هوایی آن کشور، خطری پایگاه هوایی ما را در قطر تهدید نمی‌کند.

 

عربستان دوشنبه هفته گذشته (15خرداد 96) اعلام کرد که به همراه امارات متحده عربی، بحرین، مصر و برخی از کشورهای دیگر با ادعای حمایت قطر از تروریسم، افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده است.

 

قطر اتهاماتی مبنی بر حمایت مالی از تروریسم را بی پایه و اساس خوانده است.

 

به گفته تحلیلگران، بحران موجود در منطقه، ادامه مناقشه سال 2014 است، زمانی که ریاض، ابوظبی و منامه سفیران خود را به دلیل حمایت دوحه از اخوان المسلمین مصر فراخواندند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------