تب کنگو در مازندران



اخبار,اخبار پزشکی,تب کنگو

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: وجود دامداری های سنتی و جدی نگرفتن مبارزه با بیماری تب کنگو باعث شده تا این خطه شمال کشور همچنان در معرض تهدید این بیماری باشد.

دکترمحسن اعرابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: شهرستان های کلاردشت، نوشهر، چالوس و نور را به دلیل استقرار دامداری های سنتی کانون اصلی این بیماری کشنده اعلام کرده است.

 

وی گفت که بیماری تب کنگو به دلیل مشکلاتی که در قرنطینه دام وجود داشت از برخی کشورهای همسایه وارد کشور و مازندران شد و عدم سم پاشی به موقع گسترش این بیماری را به دنبال داشت.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از فرمانداران غرب مازندران خواست تا برای جلوگیری از گسترش این بیماری در سایر نقاط استان دست به کار شوند.

 

اعرابی توصیه کرد تا فرمانداران با کمک دامداران برنامه خود را برای از بین بردن کنه ناقل اصلی این بیماری اجرا کنند.

 

وی اضافه کرد : بیماری تب کنگو از طریق کنه به انسان منتقل می شود و به دلیل این که حضور کنه بر روی دام تاثیری درکاهش تولیدات دامی ندارد ،دامداران نیز اقدام عملی برای از بین بردن این ناقل بیماری نداشتند.

 

شناسایی پنج بیمار تب کنگو در مازندران 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که پنج بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در این استان شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

 

دکتر اعرابی افزود : هر پنج بیمار پس از درمان در بیمارستان های استان به سلامت از این مراکز درمانی مرخص شدند.

 

تب کنگو

تب کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorrhagic fever) یا CCHF بیماری است که توسط یک ویروس از نوعی کنه منتقل می‌شود. این بیماری برای اولین بار در سال 1944 درکریمه (شبه‌جزیره‌ای در اوکراین) مشاهده شد و به همین علت تب کریمه نام گرفت.

 

بیماری تب کریمه کنگو هم‌اکنون در بخش‌های شرقی اروپا (به‌خصوص در منطقه‌ی شوروی سابق)، کشورهای حوزه مدیترانه، شمال غربی چین، آسیای میانه، بخش‌های جنوبی اروپا، آفریقا، خاورمیانه (اخیراً در ایران) و شبه‌قاره هند یافت می‌شود.

 

علائم تب کنگو و نشانه‌های آن را بشناسید

سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ ،چشمان قرمز، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه و علائمی همچون زردی و در نمونه‌های شدید بیماری، تغییرات در حس و حال بیمار و ادراک حسی وی نیز قابل‌مشاهده خواهند بود.

 

با پیشرفت بیماری، کبودشدن منطقه‌ای بدن و خونریزی شدید بینی نیز آغاز می‌شوند. این اتفاق در روز چهارم ابتلا به بیماری شروع‌شده و تا دو هفته ادامه می‌یابد.

 

در گزارش‌های منتشر شده از بیمارستان‌ها، کشنده بودن بیماری از 9% تا بیش از 50% گزارش شده است.

 

براساس گزارش مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان تاکنون 33 بیمار تب کریمه کنگو در ایران شناسایی شدند که 3 نفر به دلیل داشتن زمینه این بیماری فوت کردند و مابقی به سلامت از بیمارستان ها مرخص و یا تحت درمان قرار دارند.

 

استان مازندران با داشتن750 هزار راس دام سنگین و 2 میلیون و 160 هزار راس دام سبک به ترتیب رتبه اول و نهم را در سطح کشور دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------