استفاده از سلول‌های بنیادی در مبارزه با چاقی



اخبار,اخبار پزشکی,چاقی

محققان در تحقیقات خود روی جانوران نشان دادند که سلول های بنیادی می تواند به مبارزه با چاقی کمک کند.

به گزارش مهر به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، چاقی یک معضل جهانی رو به افزایش است که عوارض جانبی متعددی داشته و با خطر بالای مرگ و میر همراه است.

 

در مجموعه های بالینی طیف وسیعی از مداخلات برای مدیریت وزن پیشنهاد شده است. اما اغلب آن ها تنها در کوتاه مدت موثر هستند و در افراد چاق بدست آوردن تدریجی وزن از دست رفته امری معمول است. به همین دلیل محققین همواره به دنبال راهی برای درمان بلند مدت چاقی هستند.

 

سلول های بنیادی مزانشیمی بدلیل ظرفیت بالای خودنوزایی و تمایز به رده های متعدد، کاندیدای قوی برای کاربردهای درمانی مانند ترمیم بافت و اختلالات ایمنی محسوب می شوند.

 

اخیرا سلول های بنیادی مزانشیمی با توجه به پتانسیل شان به عنوان گزینه ای درمانی برای درمان چاقی مورد توجه قرار گرفته اند، زیرا این سلول های بنیادی مزانشیمی خود منبع اصلی تولید آدیپوسیت ها محسوب می شوند.

 

با این دیدگاه، گروهی از محققان دانشگاه بیروت با همکاری بیمارستان ویلا گاردا در ایتالیا مطالعه ای مروری داشته اند و در آن روی یافته های اخیر در مورد اثرات سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی (AD-MSCs) روی چاقی و عوارض جانبی آن در مدل های جانوری پرداخته اند.

 

آنها ۵۷۸ مطالعه را مورد ارزیابی قرار دادند و شواهد قوی را در مورد اثر مثبت سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی در چاقی از منظر وزن بدن، هموستازی متابولیسم گلوکز، پروفایل لیپید، بیماری کبد چرب غیر الکلی و التهاب سیستمیک بدست آوردند.

 

این مطالعه سیستماتیک شواهدی را ارائه کرده است که اثرات سودمند پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی روی چاقی و بیماری ها مربوط به آن را در مدل های جانوری نشان داده است.

 

اما تفسیر نتایج بدست آمده در مورد استفاده از این سلول ها در درمان چاقی زیاد هم راحت نیست زیرا، مطالعات جانوری به طور کلی منعکس کننده فرایندهای واقعی در انسان نیستند. از طرف دیگر چاقی یک بیماری چند فاکتوری است که در بروز آن نه تنها فاکتورهای زیستی بلکه فاکتورهای شناختی، رفتاری و محیطی نیز موثر است.

 

به همین دلیل بدون انجام مطالعات انسانی در این زمینه نمی توان با اطمینان از موثر بودن استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی بافت چربی در درمان چاقی سخن گفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------