سلامت کبد چه تاثیری بر خطر ابتلا به آلزایمر دارد؟



اخبار,اخبار پزشکی,کبد

درحالیکه علت دقیق ابتلا به بیماری آلزایمر مشخص نیست، محققان در تلاش برای شناسایی مهم‌ترین فاکتورهای خطرزا در بروز آن هستند.

به گزارش ایسنا، محققان آمریکایی در یک بررسی جدید به عامل موثر دیگری در خطر ابتلا به آلزایمر یعنی سلامت کبد دست پیدا کردند. این محققان مشاهده کردند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر با کاهش سطح پلاسمالوژن‌ها- نوعی فسفولیپید تولید شده در کبد- مرتبط است که نقش کلیدی در حفظ سلامت سلول‌های مغز بازی می‌کنند.

 

پلاسمالوژن‌ها از کبد و از طریق خون به مغز و دیگر نقاط بدن منتقل می‌شوند که سطح این فسفولیپیدها با انجام آزمایش‌های ویژه‌ای اندازه گیری می‌شود. محققان آمریکایی در این بررسی به دنبال آن بودند تا مشخص شود آیا کاهش سطح پلاسمالوژن با افزایش خطر ابتلا به نارسایی‌های شناختی از جمله آلزایمر و اختلال شناختی خفیف مرتبط است.

 

به گفته محققان، پایین بودن سطح  پلاسمالوژن‌ها با افزایش میزان پروتئین تائو که مشخصه بارز بیماری آلزایمر است ارتباط دارد.

 

محققان همچنین تاکید کردند: این تحقیق نشان داد کمبود پلاسمالوژن مرتبط با سن می‌تواند با افزایش خطر بیماری آلزایمر مرتبط باشد، زیرا کبد نمی‌تواند مقدار کافی از آن را تولید کند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------