دیابت مادر باعث چاقی کودکان می‌شود



اخبار,اخبار پزشکی,دیابت

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نوع یک به شکل قابل توجهی با احتمال بالا اضافه وزن رو به رو هستند.

به گزارش فارس، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نوع 1 به شکل قابل توجهی با احتمال بالا اضافه وزن رو به رو هستند.

 

نتیجه این بررسی که در سایت «malaymail» منتشر شده بیانگر آن است که، در کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نوع 1، در معرض ریسک بالا ابتلا به سندروم متابولیک قرار دارند.

 

محققان آلمانی باور دارند، میزان بالا گلوکز خون در دوره جنینی، تاثیرات بلندمدتی بر متابولیسم کودک و وزن بدن داشته باشد و منجر به شاخص توده بالاتر آنها شود. 

 

گلوکز (نوعی قند) منبع اصلی انرژی برای سلول‌هایی که ماهیچه و سایر بافت های بدن را می‌سازند، است. گلوکز از دو منبع عمده کبد انسان و غذا وارد بدن می‌شود؛ قند جذب خون انسان می‌شود و با کمک انسولین وارد سلول‌ها می‌گردد. 

 

کبد گلوکز اضافی را به شکل گلیکوژن ذخیره می‌کند؛ زمانی‌که قندخون افراد به دلایل مختلف (نخوردن غذا) کاهش می‌یابد، کبد گلیکوژن‌های ذخیره شده را تبدیل به گلوکز می‌کند، تا انرژی بدن  تامین شود.

 

زمانی‌که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هستند، انسولینی در بدن وجود ندارد تا گلوکزها را برای تبدیل به انرژی وارد بدن کند.

 

این بررسی همچنین نشان داد، افزایش وزن در کودکان این دسته از مادران، همراه با مقاومت به انسولین است که آنها را نیز همانند مادرانشان در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 قرار می‌دهد. 

 

دیابت نوع 1 عمدتا در کودکان مشاهده می‌شود؛ این عارضه به دلیل خودتخریبی سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده موسوم به سلول‌های بتا اتفاق می‌افتد؛ بدین معنا که سیستم ایمنی بدن موجب تولید آنتی بادی‌های علیه سلول‌های بتا شده و در نتیجه آنها را نابود می‌کند.

 

زمانی‌که بدن قادر به تولید انسولین نباشد، با افزایش میزان گلوکز در خون و ادرار روبرو می‌شود.

 

دیابت نوع 1 در افرادی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی‌شان با نابودی انسولین تولیدشده در سلول‌های لوزالمعده (پانکراس) علیه بدن عمل می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------