راهکارهای وزارت بهداشت برای پرداخت بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی



اخبار,اخبار پزشکی

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «وزارت بهداشت پرداخت بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است» گفت: این وزارتخانه به دنبال پرداخت مستقیم مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی است همچنین می‌خواهد ارز مورد نیاز این شرکت‌ها را مستقیم از محل پرداخت بدهی‌های دولت تامین کند.

احمد همتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه پرداخت مطالبات و بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: اخیرا کمیسیون بهداشت در جلسه با حضور وزیر بهداشت و معاونانش، رییس بیمه سلامت و رییس سازمان غذا و دارو برنامه‌های وزارت بهداشت برای پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و تخصیص ارز به آنها را بررسی کرد.

 

وی افزود: طبق توضیحات داده شده پرداختی‌ها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی آغاز شده و البته بیشتر پرداختی‌ها به شرکت‌های دارویی است. در ادامه کار به راهکارها و پیشنهادات مورد تایید دست پیدا کردند که اولینش آن است که وزارت بهداشت به ازای دادن فاکتور مستقیما پول‌های کارخانه‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کند تا این مبالغ برای مصارف دیگری استفاده نشود.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره نحوه تامین ارز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: وزارت بهداشت از دولت طلب دارد که قرار شد بخشی از بدهی‌های دولت به وزارت بهداشت به صورت ارزی پرداخت شود. این امر ناشی از صادرات محصولاتی همچون پتروشیمی است که باید به چرخه ارزهای رقابتی وارد شود. قرار است طبق این پیشنهاد دولت این ارزها را در ازای بدهی‌ها به وزارت بهداشت دهد تا این وزارتخانه نیز ارز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را تامین کند تا آنها دچار مشکل نشوند.

 

همتی تاکید کرد: آقای وزیر و معاونانش پیگیر هستند تا از این طریق ارز را تامین کنند. قطعا باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود وگرنه تولید داخل شامل تولید دارو و تجهیزات پزشکی دچار خدشه و بحران‌های جدی می‌شود همچنین مشکلاتی برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان به وجود می‌آید که دامنه آن به مردم خواهد رسید. باید هرچه سریع‌تر جلوی این اتفاقات گرفته شود.

 

وی ادامه داد: راهکار دیگر آن است که به هیات امنای دانشگاه‌ها ابلاغ شود که پول‌هایی که به حساب آنها تحت عنوان پرداخت بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ریخته می‌شود، صرف هزینه‌های دیگر نشود چون هیات امنا براساس قانون می‌توانند برای منابع مالی‌شان تصمیم‌گیری کنند. وزارت بهداشت می‌خواهد این استثنا را لحاظ نماید تا این منابع در جاهای دیگر مصرف نشود. به عبارتی می‌خواهد تصمیم‌گیری را از هیات امنا سلب کنند.

 

همتی در جمع‌بندی گفت: وزارت بهداشت می‌خواهد در مرحله اول پرداختی‌ها در چارچوب مشخصی باشد و هیات امنا مکلف شوند که پرداختی‌ها را در جاهای دیگر مصرف نکنند و در مورد دوم نیز بدهی‌ها مستقیم به حساب تولید کنندگان و عرضه کنندگان واریز شود که این شامل شرکت‌های کوچک و واردکنندگان نیز می‌شود.  

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد میزان عملیاتی بودن این راهکارها گفت: پرداخت مطالبات انجام شده و مقداری کار پیش رفته است. البته این راهکارها هنوز به مرحله اجرا نرسیده است اما پیشنهادات قابل قبولی است که قرار است اجرایی شود. قطعا باید در اولین فرصت این تصمیمات اجرایی شود چون دیگر وقتی نمانده است. اگر این کارها به سرعت انجام نشود بحران‌های جدی را در سراسر کشور شاهد خواهیم بود. ما خوشبین هستیم که در کنار پرداخت هرچه سریع‌تر بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اقدامات عملی وزارت بهداشت زودتر اجرایی شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------