چربی مضر خود را به چربی مفید تبدیل کنید



اخبار,اخبار پزشکی

پژوهشگران دانشگاه "کلمبیا" یک روش پیوند ابداع کرده‌اند که چربی بد را به چربی خوب تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، دو نوع چربی سفید و قهوه‌ای در بدن وجود دارد که چربی قهوه‌ای، خوب و چربی سفید، بد است. البته ما بیشتر تنها در مورد چربی بد شنیده‌ایم.

 

پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش سطح چربی بد (سفید) و افزایش چربی خوب (قهوه‌ای) می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک کند.

 

در حال حاضر پژوهشگران دانشگاه کلمبیا یک روش پیوند ابداع کرده‌اند که طی آن، چربی سفید از بدن خارج می‌شود، چند هفته در آزمایشگاه کشت می‌شود و سپس به صورت چربی قهوه‌ای به بدن وارد می‌شود.

 

تفاوت بین این دو نوع چربی، علاوه بر رنگ، در عملکرد آنها نهفته است.

 

چربی سفید انرژی اضافی را به شکل چربی (لیپید) ذخیره می‌کند و هنگامی که شروع به ایجاد لیپید می‌کند، رهایی یافتن از آن دشوار است.

 

اما چربی قهوه‌ای به مدت طولانی باقی نمی‌ماند، زیرا دارای سطوح بالاتری از میتوکندری است که چربی را برای تهیه انرژی و گرم نگه‌داشتن بدن می‌سوزاند.

 

دانشمندان در طول چند سال گذشته، روش‌هایی را برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای آزمایش کرده‌اند که شامل مسدود کردن عملکرد پروتئین‌های خاص، هورمون‌هایی که حالت ورزش را شبیه‌سازی می‌کنند، تزریق نانوذرات، داروها و درمان‌های ژنی که می‌تواند مانند یک "سوئیچ چربی" عمل کند، می‌شود.

 

اما این تکنیک‌ها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند یا نسبتا تهاجمی باشند.

 

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا متوجه شدند که اگر این تبدیل را خارج از بدن انجام دهند، می‌توانند کنترل بیشتری بر این روند داشته باشند.

 

آنها برای انجام این کار، از روش پیوند چربی که معمولا در جراحی‌های زیبایی استفاده می‌شود، الهام گرفتند. بدین صورت که چربی از زیر پوست خارج می‌شود و سپس دوباره به قسمت دیگری از بدن منتقل می‌شود.

 

تیم پژوهشگران یک مرحله به این روش اضافه کرد که هنگامی انجام می‌شود که چربی از بدن خارج شده است و آن را از چربی سفید به قهوه‌ای تبدیل می‌کند.

 

پژوهشگران در طول یک تا سه هفته، بافت چربی سفید را از موش‌ها جمع‌آوری کردند و فرآیند تبدیل آنها به چربی قهوه‌ای را انجام دادند.

 

آنها دریافتند که این تکنیک با نگه داشتن زنجیره‌های مهم چربی قهوه‌ای مانند افزایش فعالیت میتوکندری و نشانگر پروتئین UCP۱، به طور موثر چربی بد را به چربی خوب تبدیل می‌کند.

 

همچنین مشخص شد که این چربی پس از بازگشت به بدن حیوانات، طی دو ماهی که این آزمایش انجام شد، پایدار بود.

 

"برایان گیلت" یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: پایداری چربی قهوه‌ای تبدیل شده بسیار مهم است، زیرا ما می‌دانیم که وقتی چربی سفید به عنوان مثال از طریق سرما، به طور طبیعی تحریک می‌شود تا تبدیل به چربی قهوه‌ای شود، می‌تواند هنگامی که عامل تحریک برداشته شود، به سرعت به حالت قبلی برگردد. البته ما می‌توانیم این روش را چندین بار تکرار کنیم، زیرا کمتر تهاجمی است.

 

وی افزود: پایداری و عملکرد خوب چربی قهوه‌ای مهم است تا بتواند به عنوان یک درمان موثر عمل کند.

 

سپس یک آزمایش نشان داد که این فرآیند به خوبی روی چربی‌های بدن انسان کار می‌کند. پژوهشگران می‌گویند این نشان می‌دهد که یک روز این روش می‌تواند یک درمان مناسب برای کاهش وزن، کنترل قند خون یا درمان سایر مشکلات مربوط به چاقی باشد.

 

"سام سیا" پژوهشگر ارشد این تحقیق می‌گوید: رویکرد ما برای افزایش چربی قهوه‌ای، به طور بالقوه از داروها امن‌تر است، زیرا تنها چیزی که به بدن بیماران وارد می‌شود، بافت خودشان است و بسیار قابل کنترل است، زیرا ما می‌توانیم میزان چربی قهوه‌ای که تزریق می‌کنیم را تنظیم کنیم.

 

وی افزود: این پروسه همچنین بسیار ساده است، به طوری که می‌تواند با استفاده از یک سیستم خودکار، در کلینیک‌های پزشکی یا مطب پزشکان انجام شود.

 

این تحقیق در مجله" "Scientific Reports منتشر شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------