نورون‌های جدید برای درمان وزوز گوش کشف شد



اخبار,اخبار پزشکی,وزوز گوش

پژوهشگران سوئدی در بررسی جدید خود، نورون‌های جدیدی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند در درمان اختلالات شنوایی موثر باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، گروهی از پژوهشگران سوئدی موفق شده‌اند سه نوع نورون جدید را شناسایی کنند که می‌توانند در انتقال سیگنال‌ها از گوش به مغز موثر باشند و به درمان اختلالات شنوایی مانند وزوز گوش منجر شوند.

 

این نورن‌ها، مدت‌ها مورد بررسی قرار داشته‌اند اما تفاوت‌های ظریف عملکرد آنها، نایده گرفته شده است. پژوهشگران "انستیتوی کارولینسکا" (KI) در سوئد، پس از شناسایی نقش متفاوت نورون‌ها، آنها را در دسته‌های دقیق‌تری قرار دادند. این کار، مانند تقسیم یک گونه جانوری به گروه‌های کوچکتر، براساس بررسی تفاوت‌های میان اعضای آنها صورت گرفته است.

 

نورون‌های بخش حلزونی گوش، وظیفه تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی و نهایتا، انتقال آنها به مغز را بر عهده دارند. تاکنون، پژوهشگران تصور می‌کردند این نورون‌ها، دو نوع هستند که با عنوان نورون‌های "نوع یک" و "نوع دو" شناخته می‌شوند که نورون های نوع یک، بیشتر اطلاعات صوتی را اداره می‌کنند اما این پژوهش، چهار نوع نورون را در سیستم شنوایی خارجی نشان داد. براساس این پژوهش، نورون نوع دو بدون تغییر باقی می‌ماند اما نورون نوع یک، سه نوع سلول متفاوت را در بر می‌گیرد.

 

این نورون‌های جدید، در تشخیص شدت صدا، فیلتر کردن صداهای پس زمینه و تمرکز بر صدای مورد نظر نقش دارند. همچنین ممکن است این نورون‌ها در بروز اختلالات شنوایی مانند وزوز گوش و پرشنوایی نیز نقش داشته باشند. به گفته پژوهشگران، شاید شناسایی این نورون‌ها، به ابداع روش‌های جدیدی برای درمان چنین اختلالاتی منجر شود.

 

پژوهشگران، این بررسی را روی موش‌ها و با استفاده از دنباله "آران‌ای" (RNA) انجام دادند. آنها با این روش توانستند عملکرد سلول‌ها را با بررسی ژن‌های مرتبط درک کنند.

 

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسیده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------