انسان ۵۰ تا ۲۰۰هزار سلول بنیادی خونساز دارد



اخبار,اخبار پزشکی

محققان دریافته‌اند که بزرگسالان بسیار بیشتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد دارای سلول‌های بنیادی خون‌ساز در مغز استخوان خود هستند. این رقم چیزی در حدود ۵۰ تا ۲۰۰ هزار سلول بنیادی است.

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در موسسه sanger و موسسه MRC Cambridge Stem Cell به رویکردی جدید برای مطالعه‌ سلول‌های بنیادی مبتنی بر روش‌های مورد استفاده در اکولوژی دست یافته‌اند.

 

نتایج منتشر شده در مجله‌ نیچر در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۸ فرصتی جدید برای مطالعه در رابطه با چگونگی تغییر سلول‌های بنیادی سراسر بدن در طول زندگی و نیز طی بیماری ارائه می‌کند.

 

استفاده از توالی یابی ژنومی برای طراحی و آنالیز شجره‌نامه‌ سلولی منجر به نگاهی بر چگونگی پیشروی سرطان‌ها و دلیل کارآمدتر بودن درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی نسبت به سایر درمان‌ها می‌شود.

 

تمامی اندام‌های بدن ما، برای ادامه‌ عملکرد به سلول‌های بنیادی بستگی دارند. سلول‌های بنیادی بزرگسال موجود  در بافت‌ها  و اندام‌ها، سلول‌هایی‌اند که زادوولدشان، تمامی سلول‌های تخصصی یک بافت را می‌سازد.

 

دانشمندان برای نخستین بار قادر به تعیین تعداد سلول‌های بنیادی خونی  که به‌طور فعال منجر به سلامتی یک انسان می‌شود، شدند. محققان از روش ابتدایی مورد استفاده در اکولوژی برای تعیین مقدار سلول‌های بنیادی استفاده کرده و تخمین زده‌اند که یک فرد بزرگسال سالم دارای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار سلول  بنیادی می‌باشند که در هر زمان به تولید سلول‌های خونی منجر می‌شود.

 

دانشمندان تعداد سلول‌های بنیادی خونی که از کودکی تا جوانی به سرعت افزایش می‌یابند را مشخص کرده‌اند. تعداد سلول‌های بنیادی طی دوره بزرگسالی تقریباً ثابت می‌ماند.

 

در این مطالعه، پژوهشگران تمام توالی‌های  ژنومی ۱۴۰ گروه سلول بنیادی خونی از یک مرد ۵۹ ساله سالم را موردمطالعه قرار دادند. این تیم پژوهشگر روشی اتخاذ کرده‌اند که به شیوه‌ی قدیمی در اکولوژی برای مشخص کردن جمعیت گونه‌های مختلف و در نتیجه نشان‌دار کردن سلول‌های بنیادی و مقایسه‌ی آن‌ها با جمعیت سلول‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Henry Lee-Six محقق موسسه‌  sanger معتقد است ما در ابتدا تعدادی سلول بنیادی را از خون و مغز استخوان جدا کردیم و ژنوم های آنان را برای یافتن یک جهش مورد توالی یابی قرار دادیم.

 

وی افزود: جهش‌ها همانند بارکد عمل کرده و به طور منحصربه‌فردی یک سلول بنیادی و نسل‌هایش را علامت‌گذاری می‌کند. سپس به دنبال این جهش‌ها در دیگر سلول‌های خونی گشتیم تا ببینیم کدام بخش از سلول‌های خونی دارای بارکدهای مشابهی بوده و از همین طریق توانستیم تخمین بزنیم که به طور کلی چه مقدار سلول بنیادی وجود دارد.

 

به گفته وی، روش‌های کنونی برای محاسبه‌ میزان جمعیت سلول‌های بنیادی، از جمله مهندسی ژنتیک بدین معنی است که آن‌ها محدود به مدل‌های موجودات زنده‌ای از جمله موش است . با آنالیز جهش‌هایی که به طور طبیعی در سلول‌های انسان اتفاق می‌افتد، محققان توانسته از انبوه جهش‌ها به منظور برای ردیابی سلول‌های بنیادی برای مشاهده این که دینامیک یک سلول بنیادی چگونه در طول زندگی یک فرد تغییر می‌کند، استفاده کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------