نیاز فوری سالمندان کهریزک به «پوشک»، «دارو» و «مواد غذایی»



اخبار,اخبار پزشکی

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک از ایجاد سندی به منظور افزایش عمر مفید سالمندان خبر داد و گفت: سندی را تا افق ۱۴۰۰ نوشتیم تا عمر مفید میانگین سنی سالمندان از ۱۳۰۰ روز تا ۱۷۰۰ روز افزایش یابد که در این صنعت شاخص‌هایی را مطرح کردیم که کمک می کند تا عمر مفید سالمندان را افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، حسن احمدی مدیر عامل موسسه خیریه کهریزک در نشست خبری «راهکارهای علمی موسسه خیریه کهریزک در نگهداری سالمندان» ضمن ارائه گزارشی از تعداد سالمندان گفت: در سال ۱۹۸۲ سازمان ملل اولین شورای سالمندی را تشکیل داد و در سال ۱۹۹۰ یکم اکتبر به عنوان روز جهانی سالمند اعلام کرد.

 

بر اساس گزارش چشم انداز جمعیت جهان در سال ۱۹۵۰ حدود ۶۱۱ میلیون نفر سالمند بودند که در سال ۲۰۱۷ این رقم به  یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون نفر افزایش یافت.

 

وی با اشاره به آمار تعداد سالمندان در ایران گفت: در سال ۱۳۳۵ جمعیت سالمند در ایران معادل ۱ میلیون و ۶۵۰ نفر و در  سال ۱۳۹۲ تعداد سالمندان شش میلیون و ۱۵۰ نفر بود.

 

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمند در ایران ۱۳.۵  درصد باشد و در سال ۱۴۳۰ ، ۳۱ درصد از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل دهند.

 

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۳۵ به ازای هر ۱۰۰ نفر زن سالمند ۱۱۰ نفر مرد سالمند داشتیم گفت: در سال ۱۳۹۰ به ازای هر ۱۰۰ نفر سالمند زن ۹۹ نفر سالمند مرد بود که به دلیل کاهش مرگ و میر، سلامت و بهداشت این تعداد کاهش یافت. بر اساس آمارهای پژوهشکده در سال ۵۵ بعد از ۶۰ سال سالمند و عمر مفید آنها ۱۲.۵ سال در نظر گرفته می‌شد این درحالیست که در سال ۹۰ عمر مفید سالمندان به ۱۵.۱ سال رسیده و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ به دلیل وضعیت اجتماعی، اقتصادی و معیشتی عمر مفید سالمندان به ۱۷ سال افزایش یابد.

 

 

وی با بیان اینکه در کهریزک تهران ۸۳۸ سالمند نگهداری می‌شوند تاکید کرد: متوسط سن سالمندان در کهریزک تهران حدود ۸۰ سال است که از این میزان ۵۴۹ سالمند زن و ۲۸۹ نفر سالمند مرد هستند. همچنین در استان البرز ۴۵۹ نفر سالمند که میانگین سنی آنها ۷۲ سال است، نگهداری می شود که ۲۸۴ نفر از آنها زن و ۱۷۵ نفر از آنها سالمند مرد هستند که در مجموع در دو کهریزک استان البرز و تهران ۱۲۹۷ نفر به صورت شبانه روزی سکونت دارند.

 

 به گفته وی ۳۵۷ نفر سالمند ساکن در استانهای ورامین، اسلامشهر و تهران از خدمات مراقبت در منزل استفاده می‌کنند.

 

 مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک بیان کرد: تعرفه خدمات مراقبت در منزل در سال ۱۳۹۶، ۵۰۰ هزار تومان بوده در حالیست که تعرفه مراقبت از سالمند در آسایشگاه حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم که دولت پوشش مراقبت در منزل را افزایش داده تا خدمات بیشتری به مردم ارائه شود.

 

 

به گفته وی، این موسسه واحدهای آموزشی به عنوان مراقبت روزانه ایجاد کرده است که در آسایشگاه البرز تاکنون ۳۵۰ نفر در طول ماه ز این خدمات استفاده می‌کنند.

 

به گفته وی در مجموع سه هزار و ۸۱ نفر تحت پوشش موسسه خیریه کهریزک هستند.

 

 

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک با بیان اینکه ۸۶ درصد از کمک‌ها از طریق کمکهای مردمی تامین می‌شود گفت: ۱۴ درصد از طریق نهادهایی که مددجویان معرفی می‌کنند مانند بهزیستی و امداد تامین می شود که بهزیستی حدوداً در سال ۹۷ به ازای هر نفر که معرفی می‌کند یک میلیون و پنجاه هزار تومان پرداخت می‌کند. کمیته امداد برای هر مددجو ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

 

 

به گفته وی، پوشک، مواد غذایی و دارو از نیازهای اصلی این موسسه است که باید هرچه زودتر تامین شود.

 

احمدی با اشاره به مشکل در کمبود پوشک خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه سالمندان روزانه یک تا ۵ پوشک مصرف می‌کنند در همین راستا ماهانه ۳ میلیارد تومان برای تامین پوشک هزینه پرداخت می‌کنیم، اما باتوجه به نوسانات ارز و مشکل در تامین آن تنها با یک کارخانه ایرانی تا بهمن ماه قرارداد بسته‌ایم اما برای تامین آن برای بعد از این مدت نمی‌دانیم چه کنیم چرا که اگر این شرکت داخلی قرارداد نبندد مجبور می‌شویم از پارچه استفاده کنیم که باعث بیماری‌هایی مانند زخم بستر و حتی مرگ و میر خواهد شد.

 

احمدی در ادامه افزود: در شهریور ماه کمکهای غیر نقدی کم نشده اما کمک های نقدی نسبت به ماه گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است که پیش بینی می شود با توجه به تحریم‌ها در ماه آینده در مضیقه قرار بگیریم. به همین دلیل قرار بر این شده تا در یک بودجه انقباظی مقداری از بخش سوخت مانند برق و آب را صرفه جویی کنیم تا بتوانیم حقوق بخشی از کارکنانی که به صورت اضافه کاری فعالیت دارند را در دستمزد آنها لحاظ و تغییراتی ایجاد کنیم.

 

وی با بیان اینکه حداقل صد هزار نفر بیمار اوتیسمی در کشور شناسایی شده است گفت: در آسایشگاه کرج از سال ۱۳۹۶ سرمایه گذاری ویژه‌ای در حوزه کودکان انجام شده تا کلینیک آموزشی به منظور افزایش آگاهی و نوع برخورد با خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم آموزش داده شود.

 

 

به گفته وی نهادهای حمایتی فقط یارانه سه ماه اولیه سال را پرداخت کرده‌اند.

 

فریبرز بختیاری قائم مقام ریاست مرکز آموزش علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک با بیان اینکه ۷.۵ میلیون سالمند در کشور وجود دارد افزود: ضریب معلولیت این سالمندان ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

 

قائم مقام مرکز علمی کاربردی آسایشگاه کهریزک تاکید کرد: ۴۰ هزار تخت در اختیار سالمندان قرار دارد که ۱۴ هزار تخت آن به صورت آسایشگاهی است و سالمندانی که در منزل مراقبت شوند متولی نداشته و وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و رفاه هم تاکنون برایشان کاری نکرده‌ است.

 

به گفته بختیاری، عملاً آموزش مراقبین از سالمند در منزل انجام نمی‌شود، این درحالیست که حداقل به ۱۷۰ هزار مراقب احتیاج داریم.

 

بختیاری با اشاره به اینکه حدود ۳۵۰ آسایشگاه در سطح کشور وجود دارد گفت: متاسفانه باتوجه به کمبود خدمات به صورت علمی و کامل به سالمندان ارائه نمی‌شود لازم است خدمات به صورت علمی به سالمندان ارائه شود که در همین راستا مرکز علمی کاربردی سالمندی به منظور آموزش صحیح برای مراقبین راه اندازی کردیم.

 

وی در ادامه از راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی سالمندی در کهریزک خبر داد و گفت: متخصصان و کارشناسان این رشته مانند پزشکان، فیزیوتراپ‌ها و روان‌شناسان نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی هستند تا به صورت تخصصی به سالمندان خدمات را ارائه کرده و از آنها مراقبت کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------