اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

جزئیات حذف برخی دفترچه‌های بیمه/ جدیدترین وضعیت اختلال روان در ایران



اخبار,اخبار پزشکی,ایرج حریرچی

سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح وضعیت اختلال روان در ایران و جزئیات حذف برخی دفترچه‌های بیمه گفت: هیچ کدام از بیمارستان‌های دولتی و ‏خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی مجاز نیستند که وسیله یا تجهیزات پزشکی فاقد کیفیت را خریداری کنند.

به گزارش تسنیم، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی مکلف هستند تجهیزاتی که در سامانه ‏imed‏ اعلام و قیمت گذاری شده را خریداری کنند، اظهار داشت: مردم نیز مطمئن باشند که تجهیزاتی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود با کیفیت ‏و استاندارد است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی افراد عادت داشتند جنس قاچاق و زیرپله ‌ای بفروشند، اما با توجه به اینکه از اردیبهشت ماه امسال، اجبار شده که بیمارستانهای خصوصی، نهادهای عمومی غیر دولتی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح بیماران را برای تامین ملزومات به بیرون از بیمارستان اعزام نکنند و کالاهای با کیفیت توسط خود بیمارستان تامین شود، افرادی که در زمینه قاچاق فعال بودند برای بازیابی بازار ‏غیرقانونی خود، ادعای بی کیفیت بودن کالاهای پزشکی بیمارستانی را مطرح می ‌کنند.

 

وی افزود: بعضی افراد نیز به علت نارضایتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی یا وزارت بهداشت، فورا مصاحبه ‌هایی ‏انجام می ‌دهند که در بیمارستان ها تجهیزات ارزان قیمت استفاده می ‌شود، از طرفی برخی رسانه‌ ها نیز این موضوع را تشدید می ‌کنند، مثلا یک رسانه در مورد واکسن آنفلوآنزا خبری مبنی بر تاریخ گذشته بودن این واکسن انتشار داده بود، درحالیکه فقط یک مورد واکسن تاریخ گذشته آنفلوآنزا در کشور رخ داده بوده است که این موضوع منجر به ایجاد فضاسازی رسانه ای شد.

 

عمده افراد بیمه شده جدید که به صورت رایگان بیمه هستند، در حاشیه شهرها سکونت دارند

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقدامات بهداشتی و درمانی که در چند سال اخیر در حاشیه شهرها انجام شده است نه تنها باعث افتخار وزارت بهداشت، بلکه از افتخارات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و در این زمینه بارها از سوی سازمان های بین المللی مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته ایم.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عمده افراد بیمه شده جدید که به صورت رایگان بیمه هستند، در حاشیه شهرها سکونت دارند، افزود: تا زمانی که امکانات بیشتری برای حاشیه شهرها فراهم شود، باید به این افراد که در معرض آسیب های ناشی از حاشیه نشینی بوده و از مواهب شهرنشینی محروم هستند، خدمت رسانی شایسته ای انجام شود.

 

وی با بیان اینکه تعداد افرادی که دو دفترچه دارند و دوبار حق بیمه می پردازند، بسیار اندک هستند، افزود: معمولا افرادی که دو دفترچه ‏دارند یا جزو بیمه رایگان یا روستایی هستند و یا اینکه افرادی هستند که سرپرست خانوار حق بیمه ثابتی را برای آنها می پردازد و افراد تحت تکفل از آن دفترچه استفاده ‏می‌ کنند بنابراین این افراد بدون پرداخت حق بیمه، دفترچه دوم را دارند که منطقی نیست.

 

طبق قانون باید همپوشانی بیمه ها برطرف شود، اصل کلی این است که دفترچه بدون پرداخت ‏حق بیمه، باید حذف شود

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه منطقی نیست که اگر فردی توان مالی دارد، بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش بیمه قرار گیرد، افزود: گاهی، افراد دارای دو دفترچه، از موضوع دو دفترچه ای بودن، سوء استفاده نمی‌ کنند، بلکه در مورد بعضی بیماریهای خاص، برخی افراد که به دفترچه آنها دسترسی دارند، از این دفترچه ها سوءاستفاده می کنند.

 

حریرچی همچنین با بیان اینکه طبق قانون باید همپوشانی بیمه ها برطرف شود، اصل کلی این است که دفترچه بدون پرداخت ‏حق بیمه، باید حذف شود، افزود: سامانه استحقاق سنجی در این زمینه اقدام می کند و به این وسیله دفترچه دوم کنار گذاشته می‌ شود. این اقدام توسط ‏سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح انجام شده و به تدریج پیش می ‌رود. چنانچه مردم هم، طبق این اصل عمل کنند، سردرگم نمی شوند.

 

انگ زدایی در مورد بیماری ها و اختلالات روانپزشکی اهمیت بسیاری دارد

معاون کل وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به اینکه در گروه سنی 15 تا 64 سال، ٢٣.٦ درصد افراد به یکی از انواع اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند، افزود: در این گروه سنی، ١٢.٧ درصد مبتلا به اختلال افسردگی و ١٥.٦ درصد آنها نیز به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه وضعیت موجود اختلالات روانپزشکی در جوانان و نوجوانان در کشور، حاکی از آن است که شیوع 12 ماهه هرگونه اختلال روانپزشکی در سنین 15 تا 19 ساله، ٢١.٤ درصد و در سنین 20 تا 29 ساله، ٦.٢٤ درصد است ، افزود: شیوع 12 ماهه هرگونه اختلال اضطراب در سنین 15 تا 19، ٣.١٥ درصد و در سنین 20 تا 29، ٦.١٥ درصد است .

 

وی افزود: همچنین شیوع 12 ماهه هرگونه اختلال خلقی در افراد 15 تا 19، 12.8 درصد و در سنین 20 تا 29 ساله ٦.١٥ درصد و شیوع 12 ماهه هر اختلال مصرف مواد در افراد 15 تا 19 ساله 2.1 درصد و در سنین 20 تا 29، ٣.٣ درصد است.

 

حریرچی همچنین گفت: باید توجه شود که در مورد بیماریها و اختلالات روانپزشکی، انگ زدایی اهمیت بسیاری دارد، چراکه اکثریت قریب به اتفاق مردم به دلیل انگ بیماری روانی برای درمان و پیگیری اختلالات روانی به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمی کنند.

 

در میان بیماریهای عفونی، بیماری سل بیشترین آمار مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص داده است

سخنگوی وزارت بهداشت در  بخش دیگری از سخنان خود گفت: در میان بیماریهای عفونی، بیماری سل بیشترین آمار مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص داده، به طوری‌که در کل دنیا، رتبه نهم بار بیماریها را دارد و متاسفانه پیش بینی می شود تا سال 2030 میزان بار بیماری ناشی از بیماری سل افزایش یابد.

 

حریرچی  با اشاره به اینکه 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری سل، در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، افزود: در حال حاضر با اینکه گفته می شود که 60 درصد موارد ناشی از سل در دنیا شناسایی شده، 10.4 میلیون نفر در دنیا، بیمار مبتلا به سل شناسایی شده است.

 

وی همچنین افزود: در کل دنیا از هر 100 هزار نفر، 140 نفر به بیماری سل مبتلا هستند و در ایران نیز از هر 100 هزار نفر، 11 نفر به سل مبتلا می شوند، یعنی نسبت به متوسط دنیا این رقم حدود 14 برابر کمتر است.

 

تمامی خدمات تشخیصی و درمانی درمان سل در سراسر کشور به صورت رایگان ارائه می شود

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سال 96 در کشور، 8819 مورد بیمار مسلول شناسایی شده که حدود 15 درصد آنها غیر ایرانی بوده اند، گفت: بیشترین میزان بروز سل در افراد بالای 65 سال رخ می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه میزان موفقیت در درمان سل در ایران، 87 درصد است و طبق هدف گیری ها، به 95 درصد خواهد رسید، افزود: بیماری سل علاوه بر اینکه جزو بیماریهای نوپدید است، در مورد بعضی بیماران دیگر شیوع بیشتری دارد، مثلا در مورد بیماران مبتلا به ایدز این اتفاق می افتد و 10 درصد بیماران مبتلا به ایدز به سل نیز مبتلا می شوند. به طور کلی برای گروه های پرخطر برنامه استراتژیک کشوری داریم و دارو برای این افراد توزیع شده و بر مصرف داروی این افراد نظارت می شود.

 

به گزارش وزارت بهداشت-حریرچی در ادامه با بیان اینکه اخیرا 30 آزمایشگاه ویژه کشت سل و همچنین 5 مرکز بستری سل مقاوم به درمان در شیراز، مشهد، تبریز، گرگان و کرمانشاه به بهره برداری رسیده است، گفت: همچنین 8 آزمایشگاه مرجع منطقه ای ویژه سل راه اندازی شده و در این راستا، شبکه آزمایشگاهی سل نیز در 381 شهر در کشور آزمایشگاههای خود را مستقر کرده اند. آزمایشگاه کشوری سل نیز در بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان قطب شناخته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه یک بیمارستان مدرن تشخیصی و درمانی سل نیز در شهرستان زابل به کمک خیّرین و وزارت بهداشت در حال احداث است، خاطرنشان کرد: تمامی خدمات تشخیصی و درمانی درمان سل در سراسر کشور به صورت رایگان ارائه می شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------