حذف 160 قلم داروی مسکن از لیست بیمه ها/ داروهای غیر ضرور از لیست بیمه حذف می شوند



اخبار,اخبار پزشکی,دارو

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید براینکه اغلب ۱۶۰ قلم داروی پیشنهادی از لیست بیمه‌ها OTC هستند که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند، حذف آنها را منوط به تایید مجلس دانست.

به گزارش میزان، سیامک مره صدق با تاکید بر اینکه ۱۶۰ قلم دارو‌های حذف‌شده از لیست بیمه‌ها مسکن‌هایی هستند که تجویز آن‌ها غیرضروری است، گفت: به این دارو‌ها در اصطلاح علمی OTC گفته می‌شود که بدون نسخه به فروش می‌رسند، به این معنا که برای درمان بیماری خاصی کاربری ندارند و تنها حالت مسکن داشته و اثر درمانی چندانی نیز بر آن‌ها مترتب نیست، ضمن اینکه عوارض جانبی زیادی هم ندارند، از سوی دیگر این دارو‌ها پرمصرف هستند و همین امر باعث می‌شود که چنانچه شرایط آن‌ها به طرف بازار آزاد حرکت کند، رقابت بین تولیدکنندگان آن‌ها افزایش یافته و قیمت‌هایشان کاهش پیدا کند.

 

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتفاق دیگری که در پی حذف این دارو‌ها از لیست بیمه‌ها می‌افتد، این است که، استفاده نکردن این دارو‌ها به سلامت افراد لطمه‌ای وارد نمی‌کند، چراکه در درمان بیماری خاصی بکار نمی‌روند همچون استامینوفن که یک داروی مسکن بوده و در درمان بیماری خاصی کاربرد نداشته و کاهش مصرف آن نیز مانع از بروز عوارض می‌شود.

 

وی تاکید کرد: حذف دارو‌های پیشنهادی از لیست بیمه‌ها آسیبی به حوزه سلامت نمی‌رساند، بنابراین تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادن دارو‌ها باید بر حسب اولویت‌های حوزه سلامت صورت بگیرد، بنابراین تجویز دارو‌های ضروری بهتر از دارو‌هایی است که نقش چندانی در درمان بیماری‌ها ندارند.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: این نکته مهمی است که مصرف دارو‌های OTC در ایران چندین برابر بیشتر از کشور‌هایی است که از نظر بهداشت و درمان وضعیت بهتری دارند، بنابراین حذف این دارو‌ها از لیست بیمه‌ها خطری را در پی ندارد.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: البته حذف دارو‌های پیشنهادی از لیست بیمه‌ها باید بعد از بررسی‌های لازم از سوی مجلس صورت بگیرد، بنابراین ما در کمیسیون بهداشت و درمان لیست این دارو‌ها را بررسی می‌کنیم و دارو‌هایی که مصرف آن‌ها ضروری نباشد را حذف خواهیم کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------