علی نوبخت: ۲۵ هزار نفر در صف دریافت عضو/ صدور ۴ میلیون کارت اهدای عضو برای ایرانیان



اخبار,اخبار پزشکی,علی نوبخت

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از پشت نوبت ماندن ۲۵ هزار نفر برای دریافت عضو خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی نوبخت صبح امروز در چهاردهمین جشن اهدای عضو (نفس) با بیان اینکه فعالیت‌های انجمن اهدای عضو ریشه در سال ۸۲ دارد، اما به شکل رسمی از سال ۹۴ فعالیت‌هایش شکل گرفته است، گفت: انجمن اهدای عضو از معدود انجمن‌هایی است که با دیگر افراد موثر جامعه همچون ورزشکاران، هنرمندان و... تعامل زیادی دارد و انجمن را در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند. انجمن خیرین سلامت با مدیریت دکتر شهریاری کمک شایانی به بحث اهدای عضو داشته‌اند. تلاش ما این است که از هزاران انسانی که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، رفع مشکل کنیم و به اذن الهی حیات دوباره به آنها ببخشیم.

 

رئیس کمیسیون سلامت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۹۹ درصد مرگها در ایران به دلیل مشکل قلبی و تنها یک درصد به دلیل مرگ مغزی است، گفت: متاسفانه ایران در تصادفات جاده‌ای رتبه بالایی دارد و با اینکه آمار کشته‌شدگان از ۲۵ هزار نفر به ۱۸ هزار نفر تقلیل یافته‌است، اما از دید پیوند اعضا موهبتی است که می‌تواند حیات دیگری را ایجاد کند.

 

وی با اشاره به مشکلات تصویب قانون اهدای عضو در مجلس ششم گفت: در مجلس ششم با وجود مخالفتهای شدیدی که در این زمینه انجام شد، بالاخره توانستیم این قانون را تصویب کنیم. به خاطر دارم نماینده‌ای که به شدت در این امر مخالفت می‌کرد بعد از مدتی دو کلیه‌اش را از دست داد، حالا هم خداوند وی را رحمت کند. در آن زمان فتوای گرانقدر امام خمینی (ره) که توسط دکتر فاضل در اردیبهشت سال ۶۸ اخذ شده بود، بخش مهمی از کار را جلو انداخت تا در نهایت در سال ۷۹ و در مجلس ششم توانستیم این قانون را نهایی کنیم.

 

وی با بیان اینکه  سالانه بیش از چهار تا پنج هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که در برخی مواقع این آمار تا هشت هزار نیز افزایش می‌یابد، گفت: با این حال نمی‌توان از همه بدنها اعضایی را برداشت کرد، اما می‌توان از این میان ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ عضو از بدنهایی که دچار سکته مغزی شده‌اند برداریم. این در حالی است که هر نفر می‌تواند با اهدای هشت عضو جان هشت نفر را نجات دهد و اگر بدنش آماده باشد می‌توان ۵۳ عضو بدن وی را برداشت کرد. با اینکه در کشور ما آمار مرگ مغزی زیاد است، باید امکانات بهره‌برداری را نیز افزایش دهیم که یکی از این راه‌ها درخواست کارت اهدای عضو در زمان حیات اعضا است.

 

نوبخت با بیان اینکه چهار میلیون نفر کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند، اما این کافی نیست، گفت: در کشور انگلیس یک سوم مردم و در کشور آمریکا ۴۶ درصد مردم مایل به اهدای عضو هستند، اما در ایران با وجود آنکه اعتقادات مذهبی ما را تشویق به این کار می‌کند، اما این موضوع مهم مغفول مانده است. در حال حاضر  ۲۵ هزار نفر در نوبت دریافت عضو هستند. وضعیت ما در دریافت کلیه خوب است، اما باید فعالیت‌های فرهنگی‌مان را افزایش دهیم تا میزان پشت نوبتی‌ها کاهش یابد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------