اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

گیاهخواری بدون مصرف تخم‎مرغ و لبنیات عارضه دارد



اخبار,اخبار پزشکی,گیاهخواری

مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان در دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: گیاهخواری اگر همراه با مصرف تخم‌مرغ و لبنیات نباشد، سبب کمبود بعضی ویتامین‌ها از جمله ویتامین ب۱۲ در بدن خواهد شد.

دکتر پریسا ترابی در گفتگو با مهر گفت: هرم غذای ایران که دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور  تهیه کرده است، برای بزرگسالان قابل استفاده بوده و همه‌ افراد در رده سنی جوان، میانسال و سالمند می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: این هرم غذایی در مورد کودکان، نوجوانان و مادران باردار اندکی متفاوت است. به طور مثال در مادران باردار ، گروه نانوغلات و لبنیات مقدار جزیی باید افزایش داشته باشد.  کودکان و نوجوان هم که هرم غذایی خاص خود را دارند  و برای افراد سالمند نیز مصرف مکمل ها در هرم غذایی بیشتر تاکید می شود.

 

ترابی در خصوص خام خواری و خام گیاهخواری، اظهار کرد: مصرف کلیه مواد غذایی گیاهی و فرآوری نشده به علت حفظ ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و املاح،بسیار برای بدن مناسب هستند و به طور کلی مصرف انواع مواد غذایی گیاهی، پخته شده و پخته نشده توصیه می‌گردد.

 

وی همچنین تصریح کرد: مصرف صرف مواد گیاهی شامل میوه‌ها و سبزیجات، بدون آنکه از مواد حیوانی مانند شیر و تخم مرغ استفاده شود سبب ایجاد بعضی از کمبودها از جمله کمبود ویتامین ب۱۲ می شود. یکی از موارد ی است که معمولا  افرادی که به صورت مطلق گیاهخواری می کنند به آن دچار می شود.

 

ترابی گفت: بعضی رژیم های گیاهخواری که با مصرف تخم مرغ، شیر و لبنیات همراه است، تا حدود زیادی میتواند بعضی از این کمبود ها را جبران کند.

 

وی در پایان یادآور شد: ویتامین ب ۱۲ در خون‌سازی، اعصاب و تقویت حافظه بسیار موثر است. به همین دلیل کمبود این ویتامین به صورت مزمن ممکن است خود را به صورت اختلال در حافظه و اعصاب و روان نشان دهد  و همچنین نوعی کم خونی به نام مگالوبلاستیک را ایجاد خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------