باید ونبایدهای تغذیه ای در وعده صبحانه



اخبار,اخبار پزشکی,صبحانه

وقتی از خواب برمی خیزیم برخی عادت هایی را مرتکب می شویم که همان عادت ها بیماری زا به شمار می روند.

به گزارش رکنا، اگر از طرفداران زندگی سالم و طب سنتی هستید حتما شنیده‌اید که مصرف بعضی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به‌صورت ناشتا هنگام صبح یا آخر شب قبل از خواب می‌تواند تاثیرگذاری متفاوتی روی بدن داشته باشد؛ برای مثال نوشیدن شربت خاکشیر قبل از صبحانه می‌تواند به رفع یبوست و جوش‌های صورت کمک کند و نوشیدن دمکرده گل‌گاو زبان قبل از خواب می‌تواند مثل یک داروی آرامبخش عمل کند.

 

اگر از طرفداران زندگی سالم و طب سنتی هستید حتما شنیده‌اید که مصرف بعضی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به‌صورت ناشتا هنگام صبح یا آخر شب قبل از خواب می‌تواند تاثیرگذاری متفاوتی روی بدن داشته باشد؛ برای مثال نوشیدن شربت خاکشیر قبل از صبحانه می‌تواند به رفع یبوست و جوش‌های صورت کمک کند و نوشیدن دمکرده گل‌گاو زبان قبل از خواب می‌تواند مثل یک داروی آرامبخش عمل کند. 

 

اما اینکه چنین ادعاهایی تا چه حد حقیقت دارند و کدام خوراکی‌ها مخصوص روز و کدام مخصوص شب هستند، پرسشی است که دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن پاسخ می‌دهد.

 

ناهار؛ کم‌اهمیت‌ترین وعده!

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است، بعد از آن نیز شام مهم‌ترین وعده به‌حساب می‌آید. در مرحله آخر هم ناهار اهمیت دارد. پس بیشترین حجم مواد غذایی را باید در صبحانه و بعد شام بخوریم.

 

ناهار را هم بهتر است یا نخوریم یا خیلی کم بخوریم چون ظهر وقت فعالیت بدنی است و از آنجایی که در این زمان خون بیشتر دور عضلات و مغز جمع می‌شود، نمی‌توانیم هضم خیلی خوبی داشته باشیم، مضاف بر اینکه فعالیت کردن با معده پر کار دشواری است بنابراین صبح‌ها که هنوز اول فعالیت روزانه ماست و باید انرژی به دست بیاوریم، بهتر است صبحانه خیلی کاملی بخوریم.

 

صبح را با کدام نوشیدنی آغاز کنیم؟

مصرف مخلوط آب گرم، عسل و آبلیموی تازه به صورت ناشتا هنگام صبح هم می‌تواند باعث نشاط شود و هم کبد را تقویت کند. برای این منظور نصف لیوان آب جوش را با یک قاشق مربا خوری عسل و آب یک لیموی کامل مخلوط کنید. همچنین می‌توانید آبلیمو را با آب جوش و روغن زیتون مخلوط کنید و بنوشید. اگر هم یبوست مزاج هستید یا سنگ کیسه صفرا دارید، می‌توانید صبح‌ها دو قاشق روغن زیتون را همراه آب و یک لیموی کامل میل کنید.

 

اگر قصد لاغری دارید...

بعضی افراد به امید لاغری صبح‌ها به‌صورت ناشتا سرکه سیب یا عرق زیره می‌نوشند، در حالی که این نوشیدنی‌ها نباید هر روز مصرف شوند بلکه طبق دستور لاغری و فقط هفته‌ای یک یا دو بار می‌توان از آنها استفاده کرد. مصرف دایم آنها بعد از مدتی می‌تواند باعث مشکلات معده و سوء‌مزاج شود.

 

آب خنک ناشتا بیمارتان می‌کند!

مصرف آب زیاد به‌صورت ناشتا اصلا توصیه نمی‌شود زیرا این کار می‌تواند اعضای اصلی بدن را دچار سوء‌مزاج کند. درمورد آب عقایدی به اشتباه وارد فرهنگ مردم شده که حتی در پزشکی رایج هم تایید نشده است. برای مثال درمورد اینکه گفته می‌شود باید روزی ۷ تا ۱۰ لیوان آب بنوشیم، هیچ مقاله علمی در این خصوص وجود ندارد. طب سنتی به‌طور خاص معتقد است اگر آب به‌صورت ناشتا به‌خصوص خنک مصرف شود به اعصاب صدمه می‌زند و در درازمدت می‌تواند باعث بیماری‌هایی مثل پارکینسون و لرزش دست شود، بنابراین آب حتما باید هنگام صبح به‌صورت گرم نوشیده شود.

 

اگر صبح‌ها بی‌انرژی هستید ...

یکی دیگر از نوشیدنی‌های مناسب برای صبح مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شکر است. این شربت تقریبا برای تمام مزاج‌ها مناسب است، به‌خصوص برای افرادی که شکم‌شان سخت کار می‌کند. بهتر است بدانید که در طب سنتی یبوست، مادر تمام بیماری‌ها محسوب می‌شود، بنابراین مصرف این نوشیدنی‌ها هنگام صبح می‌تواند به سلامت کلی بدن کمک کند.

 

شربت زعفران، گلاب، آب و عسل یا شکر نیز یکی از نوشیدنی‌های مناسب صبحگاهی برای افرادی است که انرژی کمی دارند، اما کسانی که تپش قلب و نامنظمی ضربان قلب دارند نباید از این نوشیدنی استفاده کنند.

 

خواب راحت با کدام خوراکی‌ها؟!

در وعده شب باید از خوراکی‌هایی استفاده کنیم که بدن را به‌تدریج سرد کرده و برای خواب آماده می‌کنند. درمقابل، مصرف مواد غذایی تند و گرم مثل زنجبیل، دارچین و... می‌تواند باعث بی‌خوابی شود، بنابراین برای شام بهتر است از خوراکی‌هایی مثل پنیر، شیر گرم یا خنک، ماست به همراه کمی نعناع و نان استفاده کنیم. در وعده پس از شام هم می‌توانیم از عرقیات آرامبخش مثل عرق بهارنارنج یا عرق نسترن، دمکرده گیاه بادرنجبین یا دمکرده گیاه بابونه استفاده کنیم تا خواب آرامی داشته باشیم.

 

دمکرده گل‌گاو زبان هم آرامبخش است اما در بعضی افراد می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. البته اگر همراه با سنبل‌الطیب، مقداری لیموی تازه یا لیمو عمانی مصرف شود، از فشارخون جلوگیری به‌عمل می‌آورد. با این حال افراد مبتلا به فشارخون بالا باید آن را با احتیاط مصرف کنند.

 

صبح‌ها پنیر نخورید!

در فصول سرد بهتر است صبح‌ها وعده غذایی‌مان را با یک مایع آبکی گرم و انرژی‌بخش مثل چای یا شیر به همراه عسل یا زنجبیل یا دارچین شروع کنیم. سپس به‌تدریج می‌توانیم غذاهای ترکیبی را اضافه کنیم، به این ترتیب که ابتدا مواد غذایی کم‌چرب و سپس خوراکی‌های پرچرب را مصرف کنیم تا پذیرش معده به مرور بیشتر شود. خوردن پنیر هنگام صبح چندان توصیه نمی‌شود بلکه بهتر است شب‌ها همراه گردو یا آویشن در وعده شام میل شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------