عامل ژنتیکی بیماری آلزایمر شناسایی شد



اخبار,اخبار پزشکی,آلزایمر

محققان آمریکایی توانستند عامل ژنتیکی بیماری آلزایمر را که ژنی به نام apoE4 است و همچنین روش احتمالی درمان این بیماری را شناسایی کنند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان با وارد کردن مجموعه ای از ترکیبات به درون این ژن توانستند آن را به ژن بی خطری شبیه به apoE3 تبدیل کنند. 

 

این محققان برای اولین بار تاثیر apoE4 را روی مغز انسان آزمایش کردند. برای این منظور با استفاده از سلول های پوست اهداشده توسط بیماران مبتلا به آلزایمر، نورون هایی را با دو نسخه از این ژن ساختند. همچنین با استفاده از سلول های پوست داوطلبان سالم، نورون هایی را ساختند که دارای دو نسخه از ژن apoE3 بودند.

 

به گفته محققان یک نسخه از ژن شناسایی شده، احتمال ابتلا به آلزایمر را دوبرابر می کند و وجود دو نسخه از آن احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۱۲ برابر افزایش می دهد. در نورون های انسان وقتی این پروتئین به درستی کار نمی کند، تجزیه شده و مولکول های بیماری زا تولید می کند. این فرآیند منجر به انباشت پروتئین تاو و پپتیدهای آمیلویید می شود که معمولا نشانه بیماری آلزایمر است. 

 

این سلول های مورد آزمایش هیچ نوعی از پروتئین apoE را تولید نکردند. اما زمانی که apoE4 به آنها اضافه شد، پاتوژن های مربوط به بیماری آلزایمر را تولید کردند؛ بنابراین محققان نتیجه گرفتند وجود این ژن عامل بروز بیماری آلزایمر است.

 

به رغم پیشرفت علم در زمینه پیشگیری و درمان زوال عقل، آمار مرکز بین المللی آلزایمر نشان می دهد که در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد. 

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشر شده است. 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------