اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تاثیر باکتری‌های روده بر خلق و خو



اخبار,اخبار پزشکی,باتری

گروهی از متخصصان طی مطالعه‌ای جدید اعلام کردند در حال پایه‌گذاری انقلابی برای استفاده از "روان بیوتیک‌ها" یا "میکروب‌های خلق و خو" به منظور بهبود سلامت روان هستند.

به گزارش ایسنا، مطالعه‌ای جدید که در دانشگاه کیوشو ژاپن صورت گرفته است نشان می‌دهد باکتری‌های روده در دگرگون کردن مغز نقش دارند.

 

تا مدت‌ها تاثیر باکتری‌ها بر سلامت جسمی انسان مشخص بوده اما اخیرا تاثیر آنها بر بیماری‌های مختلف همچون افسردگی، اوتیسم و بیماری‌های اعصاب و روان نیز شناخته شده است.

 

آزمایش روی موش‌هایی که تاکنون هرگز با هیچگونه میکروبی در تماس نبودند نشان داد این موش‌ها در شرایط استرس زا نسبت به موش‌های عادی دو برابر هورمون استرس بیشتری آزاد می‌کنند.

 

باکتری‌های روده از چند طریق می‌توانند بر مغز تاثیر بگذارند. اولین راه، عصب واگ، بزرگترین مسیر ارتباطی بین مغز و روده است. همچنین این باکتری‌ها با تبدیل برخی بافت‌های موجود در رژیم غذایی به مواد شیمیایی به نام اسیدهای چرب کوتاه زنجیره می‌توانند بر بدن تاثیر بگذارند. علاوه بر آن میکروبیوم‌ها با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن بر اختلالات مغزی تاثیر می‌گذارند.

 

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد باکتری‌های روده با استفاده از کدهای ژنتیکی به نام میکروRNAها عملکرد DNA در سلول‌های عصبی را تغییر می‌دهند.

 

به طور کلی انواع مختلفی از گونه‌های میکروبیوم‌ها در سراسر بدن ما زندگی می‌کنند و اگر بدن یک فرد سالم را با یک فرد افسرده مقایسه کنیم متوجه محدودیت تنوع میکروبیوم‌ها در بدن افراد افسرده می‌شویم. اگرچه این امر تنها دلیل افسردگی نیست اما در پیدایش آن نقش مهمی دارد.

 

همچنین برخی از شیوه‌های زندگی مانند رژیم غذایی کم فیبر که به کم شدن باکتری‌های روده منجر می‌شود می‌تواند فرد را در برابر این گونه بیماری‌ها آسیب پذیرتر کند.

 

ژنوم‌های مربوط به میکروبیوم‌ها در انسان به بیماری‌هایی از جمله آلرژی، چاقی، بیماری‌های التهابی روده، پارکینسون، افسردگی و اوتیسم مربوط هستند.

 

محققان دانشگاه کرک ایرلند طی آزمایشی میکروبیوم‌های یک فرد افسرده را به موش‌ها منتقل کردند که نتایج آزمایش شگفت آور بود. به طوری که ویژگی‌ها و رفتارهای فرد افسرده به موش‌ها منتقل شد و موش‌ها به افسردگی مبتلا شدند.

 

ارتباط میان میکروبیوم‌های موجود در روده با مغز درمورد بیماری پارکینسون نیز دیده شده است به طوری که تفاوت‌های زیادی در میکروبیوم‌های افراد مبتلا به پارکینسون با افراد سالم وجود دارد.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌شود از میکروبیوم‌ها برای درمان این گونه بیماری‌های روانی استفاده کرد یا خیر؟ در حال حاضر محققان در حال انجام آزمایش‌های بیشتر به منظور بررسی امکان تجویز "روان بیوتیک‌ها" توسط روان‌پزشکان برای بهبود وضعیت سلامت روان در بیماران هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------