اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

«افسردگی» روند پیری مغز را سرعت می‌بخشد



اخبار,اخبار پزشکی

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند، افسردگی، نقش مهمی در افزایش سن مغز و ابتلا به زوال عقل دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌الرت، روانشناسان "دانشگاه ساسکس" (University of Sussex) انگلستان، ارتباطی میان افسردگی و سرعت افزایش سن مغز یافته‌اند.

 

اگرچه دانشمندان، پیشتر ادعا کرده بودند افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، بیشتر در معرض خطر زوال عقل در سنین بالاتر قرار دارند، این پژوهش جدید، شواهد کاملی را درباره اثر افسردگی بر زوال عملکردهای شناختی ارائه می‌دهد.

 

دانشمندان، 34 پژوهش را به صورت سیستماتیک بررسی و بر ارتباط میان افسردگی یا اضطراب و کاهش عملکرد شناختی تمرکز کردند.

 

در این پژوهش، شواهد به دست آمده از 71 هزار داوطلب، بررسی شد و علاوه بر کسانی که از نظر بالینی افسرده بودند، افراد مبتلا به نشانه‌های افسردگی نیز مورد بررسی قرار گرفتند و میزان کاهش حالت شناختی را در افراد بزرگسال سنجیده شد.

 

این پژوهش دریافت که افراد مبتلا به افسردگی، در بزرگسالی، با کاهش شدیدتر عملکرد شناختی مواجه هستند.

اخبار,اخبار پزشکی

 

دکتر "داریا گایسینا" (Darya Gaysina) و "امبر جان" (Amber John)، نویسندگان سرپرست این پژوهش، بر اهمیت محافظت از سلامت روانی برای حفظ سلامت مغز در بزرگسالی تاکید می‌کنند.

 

گایسینا می‌گوید: این پژوهش، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا با افزایش سن جوامع، انتظار می‌رود کاهش توانایی شناختی و رشد زوال عقل در افراد مبتلا به افسردگی، افزایش یابد. نتایج بررسی ما، دلایل بیشتری برای جدی گرفتن مشکلات سلامت روانی و تضمین مقررات سلامتی، به دولت‌ها ارائه می‌دهند. ما باید از سلامت روحی افراد بزرگسال محافظت کنیم و برای ایمن بودن عملکرد مغزی افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب، خدماتی به آنها ارائه دهیم.

 

امبر جان ادامه می‌دهد: افسردگی، یک مشکل روحی متداول است که هر سال از میان پنج نفر حداقل یک نفر را تحت تاثیر قرا می‌دهد اما افراد مبتلا به افسردگی نباید ناامید شوند. کاهش توانایی‌های شناختی با بالا رفتن سن، اجتناب‌ناپذیر است و اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند ورزش کردن، مراقبه ذهنی و درمان‌های مربوط مانند رفتاردرمانی شناختی، برای سلامت ذهن سودمند خواهند بود و شاید به حفظ سلامت شناختی در سنین بالاتر کمک کنند.

 

این پژوهش، در مجله " Psychological Medicine" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------