ویروس هاری، درمان تومور مغزی



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس هاری، درمان تومور مغزی

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

یک قاتل بی‌رحم ممکن است به زودی به کمک بیماران سرطان مغز بیاید.ویروس هاری که سالانه هزاران نفر را می‌کشد، می‌تواند با شیوه‌ای منحصر به فرد تومورهای مغزی را درمان کند.

به گزارش سیناپرس،ویروس هاری توانایی منحصر به فردی برای ورود به سلول‌های عصبی و آلودن بافت مغز دارد. حالا محققان می‌خواهند با تقلید این استراتژی این ذرات کشنده داروی تومورهای مغزی را به درون سلول‌های مغزی بفرستند. در حال حاضر این رویکرد در موش‌ها جواب داده است و اگر روی انسان جواب بدهد، می‌تواند به دکترها کمک کند دارو را مستقیما به سلول‌های بیمار بفرستند بدون این‌که به سلول‌های سالم آسیب برسانند.

 

ویروس هاری به طور گسترده از طریق گاز حیوانات بیمار منتقل می‌شود و در طول هزاران سال برای نفوذ و گروگان گیری سلول‌های مغزی تکامل یافته است. این ویروس به سادگی از طریق بافت‌های آلوده به سلول‌های سیستم عصبی منتقل می‌شود. این توانایی به این ویروس اجازه می‌دهد، تا از سدهای دشواری عبور کند؛ سد عروق خونی که جلوی نفوذ بیشتر عوامل بیماری‌زا را می‌گیرد. این سد حتی جلوی رسیدن دارو به سلول‌ها را می‌گیرد و به همین دلیل گزینه‌های درمانی بیماران محدود می‌شود.

 

برای حل این مسئله مححققان به ویروس‌های روی آوردند. همین حالا محققان ذرات نانو حاوی دارو را در پروتئین پوشش ویروس هاری قرار داده‌اند تا بتواند از سد عروق خونی بگذرد و وارد سلول‌های عصبی شود. حالا محققان دانشگاه سوان در کره جنوبی این موفقیت را یک گام دیگر به پیش رانده‌اند و با طراحی درات نانو طلا که شکلی شبیه ویروس دارند موفقیت این دارو را بیشتر کرده‌اند.

 

سپس برای این‌که ببینند آیا این ذرات جدید می‌توانند علیه تومورهای موثرباشند یا نه. محققان این ذرات به 4 موش که تومور مغزی داشتند تزریق کردند. ذرات نانو به سرعت به مغز رسیده و در نزدیکی محل تومور اقامت می‌کنند. سپس تیم با لیزر دمای این ذرات را بالا برده وباعث ایجاد حرارات و مرگ در سلول‌های سرطانی شدند. این رویکرد به طرز قابل توجهی باعث کاهش اندازه تومورهای مغزی شده و اندازه آن‌ها را در مدت کوتاهی به نصف کاهش داد‌ه است. هنوز به دقت مشخص نیست که این ذرات نانو چطور به مغز موش‌ها رسیده‌اند و آیا می‌تواند آن‌ها را برای انواع دیگر درمان به کار گرفت یا نه اما این موفقیت راه را برای غلبه بر یکی از مهمترین مشکلات درمان انواع سرطان‌ها باز کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------