هشدار درباره احتمال وجود وایتکس در لبنیات سنتی



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی, لبنیات سنتی

رییس جامعه دامپزشکان ایران از احتمال استفاده از وایتکس و دیگر افزودنی ها برای کاهش بارمیکروبی شیر خام در واحدهای لبنیات سنتی خبر داد و گفت: دلیل رشد 20درصدی تب مالت، مصرف لبنیات سنتی است. 

به گزارش ایرنا، «پیام محبی» امروز (شنبه) در همایش روز جهانی دامپزشکی2017 که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: مردم نمی دانند با مصرف لبنیات سنتی در حقیقت محصولات حاوی آنتی بیوتیک، فلزات سنگین، افلاتوکسین و عوامل بیماریزای تب مالت و سل را به بدن خود وارد می کنند. 

 

وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی متولی کنترل و نظارت بر بهداشت فراورده های خام دامی است. 

 

به گفته وی، دولت نیز باید در سازمان پدافندغیرعامل برای جلوگیری از این مشکلات به کاهش واحدهای لبنیات سنتی از طریق سازمان دامپزشکی دست بزند.

 

رئیس جامعه دامپزشکان ایران تاکید کرد هیچ نوع روغن پالم در شیر وجود نداشته و ندارد و گفت: در گذشته فقط برای تولید ماست‌های پرچرب و بستنی از پالم استفاده می شد و استفاده از این روغن برای عرضه شیر پاستوریزه در بازار مصرف توجیه اقتصادی ندارد.

 

محبی افزود: برای استفاده از روغن پالم در شیر باید ابتدا چربی آن را جدا و به جای آن از پالم استفاده کرد که این حرکت هزینه های زیادی دربردارد. 

 

وی سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وجود روغن پالم در شیر خام صنایع را غیرمنطقی دانست و افزود: نتیجه این صحبت ها باعث شد مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی بهداشتی در کشور کم شود و مردم به سمت مصرف لبنیات سنتی بروند. 

 

به گفته وی، براساس آمارهای وزارت بهداشت سرانه مصرف شیر به کمتر از 40 کیلوگرم رسیده، در حالی که میانگین سرانه مصرف جهانی شیر 160 کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته بالای ٣٠٠ کیلوگرم است. 

 

محبی این روند مصرف را برای کشور ما نگران کننده دانست و افزود: این امر می تواند پوکی استخوان ٩٠ درصدی را برای خانوارها به همراه داشته باشد. 

 

وی ادامه داد: ایران در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها سهم بسیار بالایی دارد که این امر ممکن است خطرها و مشکلاتی را برای سلامت مردم ایجاد کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------