لزوم اجرای برنامه واکسیناسیون برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم



 اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی ,سرطان

آمار مبتلایان به سرطان های ویژه زنان از جمله سرطان دهانه رحم (سرویکس) در مناطق مختلف ایران از جمله خراسان رضوی درحال افزایش است درحالی که این نوع سرطان با واکسیناسیون قابل کنترل و ریشه کنی است.

 به گزارش ایرنا مسئولان حوزه سرطان وزارت بهداشت می گویند:‌ میانگین شیوع ابتلا به انواع سرطان ها در ایران کمتر از کشورهای پیشرفته است، اما آمار مبتلایان به این بیماری ها در سالهای گذشته در کشورمان روند رو به رشد و شتاب فزاینده ای داشته است.

 

آنان افزوده اند:هم اینک میانگین شیوع سرطان در جهان 180 مورد به ازاء 100 هزار نفر جمعیت است و این شاخص در ایران 135 مورد به ازاء 100 هزار نفر جمعیت برآورد می شود. 

 

 سرطان دهانه رحم ؛ میزن شیوع و راههای پیشگیری 

به گفته رئیس انجمن سرطان زنان ایران، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در ایران و پنجمین علل مرگ و میر در زنان کشورمان به شمار می رود. 

 

دکتر اعظم السادات موسوی افزوده است: سالانه بیش از یک هزار زن در ایران به سرطان سرویکس یا دهانه رحم مبتلا می شوند و آمار مبتلایان سالانه روند رو به رشدی دارد. 

 

واکسیناسیون سرطان دهانه رحم در 127 کشور جهان اکنون در حال اجراست 

رییس انجمن سرطان های زنان ایران گفت: منشاء ابتلا به سرطان دهانه رحم ویروس پاپیلومای انسانی است و این ویروس اگر وارد بدن شود حدود 12تا 24 ماه بعد تبدیل به سلول های سرطان می شود. 

 

دکتر موسوی اظهار کرد: هم اکنون 25 تا 30 میلیون نفر زن بالای 15 سال در کشور در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند. 

 

وی با بیان اینکه واکسن HPV در جهان و همچنین در ایران موجود است، گفت: مجوز ورود واکسن به کشور از چند سال پیش صورت گرفته است. 

 

وی بیان کرد: در حال حاضر 127 کشور جهان تزریق واکسن HPV را در برنامه واکسیناسیون خود برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم و سرطان های وابسته در حال اجرا دارند اما هنوز تزریق این واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار نگرفته است و امید است که سیاست گذاران سلامت در کشور ترزیق این واکسن را در برنامه های آینده خود قرار دهند. 

 

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی هم اکنون برخی از کشورهای جهان پوشش واکسیناسیون سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان های وابسته به آن نظیر حنجره، دهان، حلق و مقعد را در حال اجرا دارند و اینگونه سرطان ها در کشورها در حال ریشه کنی است. 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این ارتباط گفت: ویروس HPV یا 'هیومن پاپیلوما' منشاء ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرویکس) است و ورود این ویروس به بدن خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. 

 

دکتر ملیحه حسن زاده با بیان اینکه رابطه جنسی عامل انتقال ویروس HPV است، افزود: HPV ویروسی است که در بروز سرطان‌های دهان، حلق و حنجره، مقعد، دهانه رحم ، آلت تناسلی مردانه نقش مستقیم دارد. 

 

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از واکسن HPV می‌توان در مقابل 99.7 درصد سرطان‌های سرویکس یا دهانه رحم ایمن شد و بهترین زمان تزریق واکسن سنین بین 14 تا 26 سالگی و قبل از اولین تماس جنسی است. 

 

این پزشک فوق تخصص زنان تصریح کرد: با تزریق دو دُز ( نوبت سر) از واکسن مذکور در سنین 14 سالگی و سه دُز در سنین بالاتر می توان در مقابل این ویروس، ایمنیِ 95 تا 100 درصد را کسب کرد. 

 

دکتر حسن زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر تزریق واکسن HPV در کشورهای زیادی طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی در حال اجراست و طی 20 تا 30 سال آینده در این کشورها سرطان‌های رحم ریشه‌کن خواهد شد. 

 

وی با اشاره به الگوهای نامتعارف رابطه جنسی در کشور اظهار کرد: برخی روابط جنسی نامتعارف به شدت در انتقال این ویروس به دهان حلق و حنجره موثر است و به همین خاطر در سال‌های اخیر شاهد رشد این نوع از سرطان‌ها در کشور هستیم. 

 

دکتر حسن زاده خواستار توجه وزارت بهداشت و دستگا‌ههای مسئول در خصوص گنجاندن این واکسیناسیون در طرح ملی واکسیناسیون کشور شد و گفت: واکسیناسیون بر علیه ویروس HPV در درازمدت از تحمیل هزینه‌های گزافِ درمان سرطان‌های دهان، حلق حنجره، رکتوم( مقعد) و به خصوص دهانه رحم جلوگیری می کند. 

 

وی آزمایشات غربالگری و انجام واکسیناسیون بر علیه HPV را ضروری خواند و اظهار کرد: واکسن HPV در هر بار تزریق حدود 300 هزار تومان هزینه در بردارد و نهایتا با 3 دُز تزریق از تبعات و هزینه های گزاف جلوگیری خواهد کرد. 

 

وی با بیان اینکه سرطان دهانه رحم با یک آزمایش 'پاپ اسمیر' ساده قابل شناسایی است اما به دلیل ضعف در سیستم غربالگری با کمال تاسف این غربالگری ساده زمانی انجام می شود که بیمار علامت دار شده و درعمل نیاز به اقدامات درمانی تهاجی درمانی دارد. 

 

واکسن HPV با تجویز پزشک در بخش خصوصی در دسترس است 

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پوشش واکسیناسیون سرطان دهانه رحم و سرطان های وابسته در سالهای اخیر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. 

دکتر محمد جعفر صادقی افزود: پوشش واکسیناسیون سرطان هایی با منشاء ویروس HPV در سراسر کشور با تصمیم گیری مسئولان وزارت بهداشت و تامین هزینه های مربوطه در کشور قابل انجام است. 

 

وی ادامه داد: هم اکنون واکسن HPV در بخش خصوصی برای زنان مستعد و با تجویز پزشک در دسترس است. 

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از علل احتمالی عدم استفاده از واکسن HPV در ایران با توجه به اینکه این واکسن باید در چند دوز تزریق شود، تامین هزینه های مربوطه است. 

 

مدیر پیشگیری از بیماریهای واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: با توجه به روند شیوع سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی آگاه سازی و اطلاع رسانی درباره این سرطان ضروری است. 

 

دکتر زهرا نهبندانی با بیان اینکه هیومن پاپیلوما، ویروس عامل بیماری سرطان سرویکس و سرطان های وابسته است، افزود: ابتلا به سرطان سرویکس بیشتر در زنان 15 تا 49 سال شیوع دارد و برای همین در کشورهایی که نظام واکسیناسیون این بیماری را دارند، در این سنین تزریق می شود. 

 

وی بیان کرد: در ایران هنوز واکسیناسیون این بیماری زیر پوشش قرار نگرفته است و علت آن تامین نشدن هزینه های تهیه واکسن می باشد و امیدواریم که پیشگیری از بیماری و تزریق واکسن در نظام مراقبت واکسیناسیون برای خانم های ایرانی به صورت رایگان ارائه شود. 

 

غربالگری سه سرطان از جمله سرویکس در خراسان رضوی 

مدیر پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم مشهد گفت: سالانه هفت هزار نفر در استان خراسان رضوی به انواع سرطان ها مبتلا می شوند. 

 

دکتر نادر اقبالی افزود: سرطان های معده، پستان، پوست، مری، ریه، و پروستات به ترتیب بیشترین شیوع را در بین زنان و مردان استان خراسان رضوی دارند. 

 

به گفته وی، سالانه بیش از 75 نفر در استان خراسان رضوی به سرطان دهانه رحم مبتلا می گردند. 

 

وی با اشاره به برنامه غربالگری سرطان های دهانه رحم، پستان و کولون (روده بزرگ) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد همزمان با کشور گفت: هم اکنون غربالگری این سه سرطان که قابل پیشگیری هستند، در حال انجام است. 

 

وی بیان کرد: در قالب غربالگری سرطان دهانه رحم، تمام بانوان در سنین باروری و بالای 30 سال که HPV مثبت هستند، به دلیل اینکه مستعد ابتلا به این نوع سرطان می باشند؛ به صورت رایگان برای آنها واکسن مربوطه تزریق خواهد شد. 

 

سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در ایران شناسایی می شود که این میزان در استان خراسان رضوی هفت هزار نفر در سال برآورد شده است. 

 

از سوی دیگر آمار مبتلایان به سرطان رحم در جهان 500 هزار نفر در سال گزارش شده است که این میزان در ایران به بیش از یک هزار نفر در سال می رسد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------