بررسی اختلالات استخوانی با استفاده از پرندگان



   اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی,باکلان گالاپاگوس

محققان با بررسی باکلان گالاپاگوس اختلالات استخوانی در انسان را بررسی و درمان آن را جستجو می‌کنند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، پرنده باکلان گالاپاگوس، از جمله حیوانات جزایر گالاپاگوس است که توانایی پرواز ندارد و در آب شنا می‌کند.

 

محققان اظهار کردند: تغییر در ژن‌های این پرنده منجر به کوتاه شدن بالش شده است که همین تغییر در ژن‌های مشابه آن در انسان هم منجر به بروز اختلالات استخوانی( بیماری مادرزادی به نام بیماری مادرزادی سیلیوپاتی) می‌شود.

 

افرادی که به این عارضه مبتلا هستند معمولا بازوهایی کوتاه دارند و راه رفتن آنها غیرطبیعی است.

 

نتایج بررسی‌ها برای مکانیسم‌های ژنتیکی در تحولات اندامی و در نهایت درمان‌های جدید برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است.

 

باکلان گالاپاگوس، بال‌هایی کوتاه دارد و یکی از 40 گونه باکلان است که توانایی پرواز ندارند. این پرنده شناگری قوی است که برای وعده‌های غذایی خود ماهی صید می‌کند.

 

بررسی بر روی ژن CUX1 که پیش از این با کوتاهی بال مرتبط بود، نشان داد که باکلان گالاپاگوس نسخه دیگری از  ژن CUX1 را دارد.

 

محققان اظهار کردند: ما شاهد یک جهش ژن در این پرنده بودیم که در دیگر حیوانات دیده نشده است. تغییرات در ژن CUX1 عملکرد پروتئین‌ها را تغییر داده و به احتمال زیاد منجر به تغییر در اندازه بال این پرنده شده است.

 

پژوهشگران افزودند: باکلان‌ها تعداد غیرطبیعی از جهش‌های ژنتیکی موثر بر مژک‌ها- زائده‌های سیتوپلاسمی و میکروسکوپی برخی از ساختارهای زیستی - را دارند.

 

این مژک نقش مهمی در رشد استخوان دارد و افراد مبتلا به بیماری سیلیوپاتی استخوانی، اندام کوتاهتر، قفسه سینه باریکتر و دنده‌های کوتاهتر دارند.

 

یافته‌های این بررسی در مجله Science منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------