یک پدیده خطرناک به نام «پارانویا اینترنتی»



  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی , کاربر اینترنت

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی و وقت گذرانی در آنها می‌تواند سبب ابتلای افراد به پاره‌ای از اختلالات روانی خطرناک شود که درمان قطعی ندارد.

به گزارش تسنیم، بر اساس جدیدترین تحقیقات پژوهشگران کالج کینگ لندن یک نفر از هر پنج نفری که به مدت زیاد از شبکه‌های اجتماعی موجود بر روی گوشی تلفن همراه یا تبلت خود استفاده می‌کنند مبتلا به بیماری روانی پارانویا می‌شوند.

 

کارشناسان اعتقاد دارند نوجوانان بسیار بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا به این اختلال روانی خطرناک قرار دارند.

 

براساس تحقیقات، فضای مجازی و غوطه ور شدن در آن آسیب فراوان به سلامت روحی و جسمی افراد می‌رساند از جمله سبب بی تحرکی،ابتلا به چاقی، دیابت نوع دو، کاهش تمرکز و قدرت یادگیری، پرخاشگری و مقایسه دائمی زندگی خود با دیگران، احساس حسادت، بی علاقگی به انجام ورزش و رعایت بهداشت شخصی می‌شود.

 

بیماری پارانویا یکی از اختلالات عصبی بسیار خطرناک است که در صورتی که درمان نشود می‌تواند سبب افسردگی شدید فرد، بروز رفتار‌های خودآزاری، تمایل به خودکشی و انجام کار‌های خطرناک شود.

 

از جمله نشانه‌های ابتلا به اختلال پارانویا می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

فرد به طور دائم تصور می‌کند که افراد، دوستان، همکاران اداری، همکلاسی و افرادی که او را می‌شناسن یا حتی غریبه‌ها پشت سر او صحبت می‌کنند و در حال دسیسه برای آسیب رساندن به او هستند.

 

فرد احساس می‌کند که در معرض خطر دائمی کشته شدن یا بروز اتفاقات ناگوار است، به همین دلیل از رفتن به اجتماع و مکان‌های شلوغ واهمه دارد.

 

او احساس می‌کند که دیگران با رفتار‌ها و کارهایشان می‌خواهند او را ناراحت و تحریک کنند.

 

یک فرد مبتلا به پارانویا تصور می‌کند که دیگران می‌خواهند دارایی و پول او را بدزدند. 

 

تمام این افکارمنفی می‌تواند سبب افسردگی شدید فرد، بروز ترس و نگرانی در او و تمایل به انجام کار‌های خطرناک شود.

 

معمولاً درمان اختلال پارانویا ترکیبی از دارودرمانی و جلسات مشاوره است که باید برای چندین سال ادامه پیدا کند.

 

اختلال پارانویا یکی از بیماری‌های شایع بین نوجوانان و جوانان انگلیسی است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز باعث شدت گرفتن این عارضه و ظاهرشدن علائم بیماری در جوان‌ها شده است.

 

اختلال پارانویا براثر دلایل مختلفی رخ می‌دهد از جمله پارامتر‌های ژنتیکی، شوک عاطفی، استرس و نگرانی بیش از حد، فشار‌های کاری، بی اعتمادی به دیگران که همگی می‌توانند زمینه ساز بیماری شوند.

 

گذراندن زمان به مدت طولانی در شبکه‌های اجتماعی و چت مداوم با اطرافیان، سبب نوعی احساس وابستگی و حساسیت بر روی آنها می‌شود، این سبب می‌شود تا هر رفتاری باعث واکنش‌های نامتعارف در افراد شود.

 

اوج زمان حساسیت افراد برای ابتلا به اختلال پارانویا در دوران نوجوانی است، برهمین اساس کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند از سپری کردن زمان بیش از اندازه در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند و زمان فراغت خود را به انجام کار‌های مفید برای سلامت بدن از جمله ورزش، نظافت شخصی، مطالعه و یادگیری مطالب علمی جدید، تهیه خوراک خانگی، بودن با اقوام و دوستان، رفتن به سفر و مسافرت و  استراحت کافی سپری کنند.

 

درصورت بروز اولین نشانه‌های این اختلال مشاوره با متخصص بهترین راه حل است و هرچه زمان بگذرد درمان بیماری سخت‌تر می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------