اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تشخیص انواع مختلف سرطان با یک آزمایش خون



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی ,آزمایش خون

محققان در موسسه سرطان جان هاپکینز موفق به ارائه یک آزمایش خون شدند که توانایی تشخیص دامنه وسیعی از سرطان‌ها را دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، آنها در این آزمایش با شناسایی جهش‌های دی‌.ان‌.ای سرطانی خاص با موفقیت توانستند نشانه‌های اولیه از سرطان‌های مختلف را در نمونه‌های خون بیماران شناسایی کنند.

 

تحقیقات قبلی در شناسایی نشانه‌های دی‌.ان‌.ای جهش یافته برای سرطان مبتنی بر بررسی تومورهای بیوپسی شده از بیماران بود. جهش‌های ژنتیکی موجود در نمونه‌های تومور، به پزشکان نشانگرهای جامدی را نشان می‌داد که این نشانگرهای دی‌.ان‌.ای اغلب مختص همان بیمار بود و به طور گسترده‌ای در یک آزمایش خون قابل اجرا نبود.

 

ویکتور ولکولسکو، استاد انکولوژی در موسسه سرطان جان هاپکینز اظهار کرد: چالش بزرگ محققان توسعه آزمایش خونی بود که بتواند احتمال حضورسرطان را بدون دانستن اینکه جهش‌های ژنتیکی در تومور وجود دارند یا خیر، پیش بینی کند.

 

برای توسعه این آزمایش جدید، این تیم تحقیقاتی کار خود را با تمرکز بر 58 ژن که قبلا مشخص شده بود که به طور گسترده‌ای با سرطان‌های خاص مرتبط هستند آغاز کردند.

 

سپس نمونه خون 200 بیمار مبتلا به سرطان پستان، ریه، تخمدان و سرطان کولورکتال(سرطان روده بزرگ) را مورد بررسی قرار دادند.

 

محققان با استفاده از یک نوع توالی ژنتیکی به نام "targeted error correction sequencing"، توانستند جهش‌های دقیق در ژنهای هدف را شناسایی کنند. این روش در تشخیص حضور سرطان در 62 درصد از بیماران با سرطانهای مرحله 1 یا 2 موفق بوده است.

 

آنها با استفاده از این روش با موفقیت توانستند وجود سرطان را در 62 بیماری که حتی مبتلا به سرطان‌های مرحله 1 و 2 بودند را شناسایی کنند.

 

این تکنیک در شناسایی سرطان‌های کولورکتال موفق بود و به درستی وجود سرطان در 35 نفر از 42 بیماری که قبلا مشخص شده بود که به سرطان مبتلا هستند را تشخیص داد.

 

علاوه بر این محققان نمونه‌های خون 44 فرد سالم را نیز مورد بررسی قرار دادند و هیچ جهش ژنتیکی سرطانی را در آنها مشاهده نکردند.

 

این آزمایش در حال حاضر ارزان قیمت نبوده اما پروفسور ولکولسکو نوید آن را داده است که به زودی مقرون به صرفه‌تر خواهد شد.

 

این پژوهش در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------