کشف مولکول معجزه‌آسا برای کمک به ترمیم سلول‌های قلبی



 اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,قلب

دانشمندان، مولکولی کشف کرده‌اند که به سلول‌های قلبی کمک می‌کند خود را ترمیم یا احیا کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، این مولکول که Singheart نام گرفته، ژن‌ها را تنظیم کرده و توانایی سلول‌های قلبی جهت ترمیم یا احیای خود را کنترل می‌کند. دانشمندان به دنبال تحریک کردن این مولکول جهت کمک به قلب برای ترمیم کردن سلول‌هایش است.

 

دانشمندان مرکز قلب دانشگاه ملی سنگاپور از فناوری خاصی جهت بررسی الگوهای بیان ژن در قلب‌های سالم و بیمار بهره بردند. آنها نوعی "آر.ان‌.ای بی‌رمز" (ncRNA) را کشف کردند که فعالیت ژن‌ها را تنظیم کرده و به سلول‌های قلب توانایی تحمل فرآیند ترمیم یا احیا را خواهد داد.

 

آر.ان‌.ای نوعی مولکول پلیمری است که نقش‌های زیستی متنوعی را در کدگذاری، رمزگشایی، تنظیم و بیان ژن‌ها ایفا می‌کند. آر.ان‌.ای و دی‌.ان‌.ای اسیدهای نوکلئیکی هستند که به همراه لیپیدها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها چهار ماکرومولکول‌ها حیاتی برای تمامی شکل‌های حیات لقب گرفته‌اند.

 

برخلاف اکثر سلول‌های دیگر بدن انسان، سلول‌های قلب توانایی ترمیم‌ کردن خود به صورت کارآمد را ندارند و این امر منجر به حملات و نارسایی شدید قلبی می‌شود.  

 

بیماری قلبی‌عروق (CVD) عامل اصلی مرگ و میر در دنیا به شمار می‌آید و در سال 2015 حدود 17.7 میلیون نفر در سراسر دنیا به خاطر این عارضه جان خود را از دست دادند.

 

به گفته تیم تحقیقاتی، بر خلاف پوست، قلب فاقد توانایی ترمیم کردن خود است و چنانچه بتوان با استفاده از مولکول جدید این عضو را طوری تحریک کرد که خود را مانند پوست ترمیم کند، می‌توان پیامدهای حمله قلبی را برای همیشه حذف کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------