توسعه اسکلت خارجی رباتیک برای کمک به کودکان فلج مغزی



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,اسکلت خارجی

محققان دپارتمان پزشکی مرکز توانبخشی بالینی موسسه ملی بهداشت، یک "اسکلت خارجی"(Exoskeleton) را برای بهبود راه رفتن کودکان مبتلا به فلج مغزی ساخته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی، دچار وضعیتی به نام راه رفتن به صورت خمیده(crouch gait) بوده و بیش از حد پاها را خم می‌کنند و در طول قدم برداشتن به سمت جلو نمی‌توانند پاهای خود را صاف کنند.

 

این طرز راه رفتن ناخوشایند و خسته کننده است، اما تاکنون راه حلی برای بهبود این شرایط ارائه نشده است.

 

این اسکلت خارجی جدید شامل دو بند موتوری است که به پاها متصل شده و به بقیه اعضای بدن کاری ندارد. این دستگاهها در طول قدم برداشتن به کودک کمک می‌کند تا با پای صاف و به درستی قدم بردارد و به طور مداوم بر مرحله ای که کودک در آن قرار دارد نظارت می‌کند و طبق آن واکنش نشان می‌دهد.

 

 

در یک پژوهش که هفت کودک مبتلا به فلج مغزی در آن شرکت کردند، این اسکلت خارجی با موفقیت توانست پس از شش جلسه تمرین، حرکات زانوی شش بچه را بهبود بخشد و آنها توانستند بدون هیچ مشکلی با این دستگاه رباتیک راه بروند.

 

فلج مغزی (cerebral palsy) گروهی از اختلالات حرکتی دایم ولی غیر پیشرونده هستند که به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی یا آسیب‌های وارده بر مغز در مراحل اولیه تکامل ایجاد می‌گردند. تعدادی از این بیماران فقط نقص حرکتی دارند و اختلال دیگری ندارند ولی در سایر بیماران علایم احتمالی همراه این اختلالات، مشکلات یادگیری، شنیدن، دیدن و تشنج است.

 

فلج مغزی دارای چند نوع: اسپاستیک (Spastic) ، آتاکسیک (Ataxic)، دیس کینتیک (Dyskinetic)، هیپوتونیک(Hypotonic) و در نهایت یک نوع فلج مغزی بوده که ترکیبی از انواع مذکور است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------