لزوم فوریت انجام غربالگری سرطان پروستات به صورت جهانی



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی,سرطان پروستات

محققان آمریکایی می‌گویند غربالگری سرطان پروستات در سطح جهانی می‌تواند تعداد قابل توجهی از افراد را از مرگ نجات دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که غربالگری تمام مردان برای سرطان پروستات با استفاده از یک آزمایش خون بحث برانگیز می‌تواند تا 20 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

 

سرطان پروستات (Prostate cancer) که با نام چنگار پروستات نیز شناخته می‌شود، پیشرفت سرطان در پروستات است که غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است. بیشتر سرطان‌های پروستات آرام رشد می‌کنند، اما برخی نسبتاً سریع رشد می‌کنند. سلول‌های سرطانی ممکن است از پروستات گسترش و به دیگر بخش‌های بدن به ویژه استخوانها و گره‌های لنفاوی برسند. این بیماری ممکن است در آغاز نشانگانی را نشان ندهد اما در مراحل پیشرفته‌تر می‌تواند مشکلاتی را در ادرار کردن، خون در ادرار یا درد در ناحیه لگن و کمر هنگام ادرار به وجود آورد.

 

یافته‌های پژوهش جدید می‌تواند نظریه فعلی "سرویس سلامت همگانی" ( NHS )که بیان می‌کند، غربالگری آسیب بیشتری نسبت به فواید آن دارد را رد می‌کند.

 

یک گروه از دانشمندان آمریکایی به بررسی مجدد دو تحقیق عمده پرداختند که پیش از این با یکدیگر برای انجام آزمایش جهانی پادتن ویژه پروستات (PSA) تضاد داشتند.

 

پادتن ویژه پروستات یا تومور مارکر سرطان پروستات یا در اختصار پزشکی پی‌اس آ (PSA)، که با عنوان گاما سمینوپروتئین یا (kallikrein-3) نیز شناخته می‌شود، یک گلیکوپروتئین است که در انسان توسط ژن KLK3 کدگذاری می‌شود.

 

اما تجزیه و تحلیل‌های جدید نشان می‌دهد که هر دو مطالعه که شامل هزاران بیمار می‌باشند، در اینکه غربالگری PSA موجب نجات تعداد قابل توجهی از افراد خواهد شد، اتفاق نظر دارند.

 

به رغم تحقیقات جدید، آکادمی‌های پزشکی هنوز نسبت به غربالگری جهانی با استفاده از PSA هشدار داده و معتقدند که یک روش بهتر مورد نیاز است.

 

PSA یا تومور مارکر سرطان پروستات در مقادیر بسیار کم٬ درون سرم خون همه مردان دارای پروستات سالم وجود دارد، اما اغلب در حضور سرطان پروستات یا دیگر اختلالات پروستات مقدار آن بالا خواهد بود. اندازه گیری این پادتن برای تشخیص سرطان پروستات و پیگیری درمان آن مفید است و در مردان بالای چهل سال توصیه می‌شود.

 

  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی,سرطان پروستات

 

آزمایشات PSA به طور کامل قابل اعتماد نبوده و در صورت عدم وجود سرطان نیز می‌توانند سرطان پروستات را نشان دهند.

 

آنها همچنین می‌توانند دارای نتایج منفی کاذب باشند، زیرا تا 15 درصد مردان مبتلا به بیماری سطح PSA طبیعی دارند.

 

علاوه بر این، بسیاری از موارد سرطان پروستات به آرامی پیشرفت می‌کنند، به این معنی که تشخیص زود هنگام می‌تواند به طور غیر ضروری موجب نگرانی مردان برای انجام درمان‌هایی با عوارض شدید شود.

 

سال گذشته یک پژوهش نشان داد که 99 درصد از مردانی که به طور پیوسته بر این بیماری نظارت می‌کنند، 10 سال بعد نیز هنوز زنده بودند، که این میزان دقیقا به همان اندازه‌ای است که افرادی که تحت درمان های شدید و تهاجمی قرار گرفتند، زنده می‌مانند.

 

یکی از محققان این پژوهش از انگلستان اظهار کرد: "تشخیص زودهنگام سرطان پروستات برای نجات جان مردان حیاتی است. برای اطمینان از اینکه هیچ مردی از این غربالگری جا نماند، ما به فوریتی نیاز داریم که می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه غربالگری ملی مورد استفاده قرار گیرد."

 

وی در ادامه افزود: "متاسفانه، به دلیل برخی عوامل، آزمایش فعلی PSA اگر به خودی خود به صورت برنامه غربالگری گسترده مردم استفاده شود، می‌تواند باعث آسیب بیشتر نسبت به سود و فایده شود. به همین دلیل سرمایه گذاری در تحقیقات برای یافتن یک روش مناسب تر اولویت استراتژی تحقیق ما است. "

 

در میان مردانی که در 50 سالگی مبتلا به سرطان پروستات می‌شوند، 90.5 درصد می‌توانند انتظار داشته باشند که 10 سال بعد نیز زنده بمانند.

 

 به گفته اداره آمار ملی، حتی در میان کسانی که در سن 80 سالگی یا بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند نیز این رقم 56.7 درصد است.

 

این پژوهش جدید در Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------