هورمون درمانی باعث مرگ زودرس نمی‌شود



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی,هورمون درمانی

وقتی سخن از روش درمان جایگزینی هورمون به میان می‌آید، همیشه مخالفانی دارد. برخی می‌گویند به طور مستقیم منجر به مرگ زودرس می‌شود، در حالی که برخی این ادعا را رد کرده و استدلال می‌کنند که این فرایند به آن اندازه که تصور می‌شود، مضر نیست. این پژوهش جدید در مورد آن بحث می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، هورمون‌درمانی ممکن است روشی ایمن باشد. تحقیقات جدید نشان داده است که درمان جایگزینی هورمون، که به مرگ زودرس ارتباط داده می‌شود، میزان مرگ و میر زنان را که در آزمایشات هورمون‌درمانی بهداشت زنان شرکت کرده بودند، به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار نداد.

 

جایگزینی هورمون‌ها مضر است یا خیر؟

درمان جایگزینی هورمون بدین معنی است که ترکیبی از استروژن و پروژستین جایگزین چیزی می‌شوند که تولیدش در بدن پس از یائسگی متوقف می‌شود.

 

این روش به عنوان یک راه حل برای درمان یائسگی به شمار می‌رود. پزشکان معتقدند این روش می‌تواند باعث تسکین گرگرفتگی، عرق شبانه و جلوگیری از مشکلات ناشی از پیری، مانند عوارض قلبی و پوکی استخوان شود.

 

اما مطالعات بعدا کشف کردند که جایگزینی هورمون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و نمی‌تواند از قلب محافظت کند.

 

با این حال، پژوهش جدیدی در مورد این موضوع وجود دارد که نشان می‌دهد درمان جایگزینی هورمون خطرناک نیست.

 

در آزمایشات هورمون‌درمانی بهداشت زنان، به بیش از 27 هزار زن که هیسترکتومی(جراحی برداشتن رحم) داشتند، سه عنوان مختلف دارو اختصاص داده شد. به یک گروه دارونما(داروی تلقینی و بی‌اثر)، به گروهی دیگر ترکیبی از هورمون‌ها و به گروه دیگر فقط استروژن داده شد.

 

آنها برای تقریبا دو دهه تحت نظر قرار گرفتند و برای دیدن علائم بیماری‌های مزمن تحت بررسی قرار گرفتند. این زنان روش جایگزینی هورمون‌ها را برای پنج تا هفت سال دریافت کردند.

 

دست آخر هیچ افزایش خطر مرگ ناشی از هورمون‌درمانی مشاهده نشد.

 

در مطالعه فعلی که در مجله "JAMA" منتشر شده است، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه "پیتزبورگ"، "بریگام" و بیمارستان زنان تحت هدایت دکتر "یوهان منسون"، اطلاعات بیشتری را از مطالعه و آزمایشات هورمون‌درمانی بهداشت زنان بررسی و منتشر کرده است.

 

آنها دریافتند هیچگونه افزایش خطر مرگی از هر بُعدی، مثلا سرطان و یا مشکلات قلبی که با هورمون‌درمانی همراه باشد، دیده نشده است.

 

در مجموع 7 هزار و 489 زن که در طول دوره مطالعه فوت کردند. اما میزان مرگ و میر در میان کسانی که هورمون دریافت کرده بودند با کسانی که این کار را انجام نداده بودند، یکسان گزارش شده است.

 

بسیاری از زنان از روش جایگزینی هورمونی پس از مشاهده علائم یائسگی ترس دارند، چرا که فکر می‌کنند دچار مرگ زودرس می‌شوند. اما مطالعه فعلی نشان می‌دهد هیچ ترسی نباید وجود داشته باشد.

 

تیم تحقیقاتی 27 هزار و 347 زن 50 تا 79 ساله را که در فاصله سالهای 1993 تا 1998 به آزمایشات پیوسته بودند، مورد بررسی قرار داد و در سال 2014 نتیجه‌گیری انجام شد.

 

طبق نظر دکتر "ملیسا مک‌نیل" محقق حوزه سلامت از دانشگاه "پیتزبورگ" و یکی از محققان این پژوهش؛ مطالعه حاضر نگرانی‌های جدی در مورد درمان جایگزینی هورمون را فرو می‌نشاند. اما حتی اگر مصرف ترکیبی از استروژن و پروژستین موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه یا حملات قلبی شود، در حال حاضر آزمایش غربالگری و درمان، این مسئله را نشان نمی‌دهد.

 

به طور خلاصه، مطالعه حاضر پیشنهاد می‌کند که درمان جایگزینی هورمون، ایمن و موثر است و منجر به مرگ زودرس در زنان یائسه نمی‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------