تشریح اقدامات دولت یازدهم برای بیماران خاص و صعب‌العلاج



   اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی ,بیماران خاص

معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات دولت یازدهم در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت: در حال حاضر با کمبود ۱۵۰۰ تخت دیالیز مواجهیم و برای رفع کمبودها نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم.

 به گزارش ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در نشست سالانه مسئولان بیماری‌های خاص دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: بحث بیماری‌های غیرواگیر با تغییر اپیدمیولوژی بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر اهمیت یافته است. این تغییر چهره بیماری‌ها اوضاع جدیدی را در دنیا و از جمله در ایران ایجاد کرده است.

 

به طوریکه شاهد تفاوت در نوع نیازمندی به خدمات درمانی و افزایش هزینه‌ها هستیم. به طوریکه پیشگیری و درمان یک بیماری واگیر مانند مننژیت درمان با پیشگیری و درمان یک بیماری غیرواگیر، بسیار متفاوت است. به عنوان نمونه بحث سرطان بسیار پیچیده است و نیاز به تداخل در سبک زندگی، نوع زندگی، عادات غذایی و اصلاح مسائل محیط زیستی دارد تا بتوانیم میزان سرطان، شیوع و بروز آن را کاهش دهیم.

 

وی با بیان اینکه از طرفی درمان سرطان هم سخت است، افزود: رادیوتراپی، کموتراپی، جراحی و امکانات فوق تخصصی هزینه‌های بسیار سنگینی دارد و طول بیماری هم به‌گونه‌ای است که گاهی اوقات تا پایان عمر بیمار را در بر می‌گیرد. با این تغییر ایجاد شده در روند و الگوی درمان بیماری‌ها ما هم باید سیاست‌گذاری‌ها الگو را تغییر را دهیم.

 

چرا که دیگر نمی‌توانیم با سبک دو یا سه دهه گذشته در حوزه بیماری‌ها عمل کنیم. از طرفی بحث حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج و خاص بسیار مهم شده است و بسیاری از داروها که امروزه با قیمت‌های سرسام‌آور برای درمان این بیماری‌ها استفاده می شود، یک دهه پیش در دنیا وجود نداشته است. امروزه بسیاری از تکنیک‌های پیشرفته نیز بسیار گرانقیمت و دشوار هستند و مهارت و هزینه فوق‌العاده بالایی را می‌طلبند.

 

آقاجانی با بیان اینکه بنابراین این تغییر در روند درمان و تکنولوژی‌های نوین باز هم سیاست‌گذاری‌های جدیدی را می‌طلبد، ادامه داد: واقعیت این است که منابع ما در کشور محدود و سهم ما از منابع محدودتر است.

 

پس باید اولویت‌گذاری کرده و به درستی این منابع را مدیریت کنیم. البته باید از رییس جمهور و دولت یازدهم که در حوزه درمان بیماری‌ها بسیار تلاش کردند و حمایتی که این دولت از درمان بیماری‌ها و حمایت مالی که از مردم کرده تشکر کنیم.

 

چراکه چنین حمایت در هیچ دولتی اتفاق نیفتاده است. باید توجه کرد که امروزه کشورهای توسعه یافته نیز در این زمینه با مشکل جدی مواجه هستند. حتی ایالت متحده آمریکا با داشتن سرانه بالا در حوزه بهداشت و درمان و خصوصا در زمینه این نوع از بیماری‌ها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

 

اما با وجود این افزایش منابع و تغییر نوع تعامل دولت با بیماران از جمله بیماران خاص هنوز به اندازه نیاز منابع در اختیار نداریم و نخواهیم داشت. چراکه ما یک کشور توسعه یافته با درآمد سرانه بالا نیستیم و این یک واقعیت است.

 

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت برای همه بیماران دستاوردهای زیادی داشته و در عین حال برای بیماران صعب العلاج و خاص با حمایت ویژه همراه بوده است، ادامه داد: از آنجایی که این بیماری‌ها نیازمند تکنولوژی بالا و داروهای گرانقیمتند، وقتی ما می‌خواهیم یارانه بدهیم خود به خود سهم بالاتری پیدا می‌کنند. مثلا یک بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیابتی و سرطانی در مقایسه با یک بیماری آپاندیسی که در یک روز مراجعه می‌کنند، دائما در حال دریافت خدمت هستند و در نتیجه نیاز به یارانه بیشتری دارند.

 

بنابراین یک موضوع برای این بیماران حمایت مالی است. از طرفی در بحث بیماران بستری خاص، کاهش فرانشیزبه ۳ و ۶ درصد بسیار اهمیت داشت. بر این اساس حتی اگر بیماری این فرانشیز را هم نداشته باشد، از ردیف‌های ستادی دانشگاه هم می‌توان به آنها کمک کرد.

 

آقاجانی با بیان اینکه اصل یارانه سلامت در بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود و به صورتی‌ست که هزینه یک بیمار بستری را که بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون می‌شود را با سه میلیون پرداخت می‌کنند، ادامه داد: برای تامین داروهای این بیماران هم وزارت بهداشت در قالب قرارداد ۱۷۰۰ میلیارد تومانی با چهار سازمان بیمه‌گر مابه‌التفاوت داروها را به سازمان بیمه گر پرداخت می کنند. بنابراین وقتی بیمار خاص به داروخانه‌ها مراجعه می‌کند، می‌تواند داروهایش را با حمایت مالی ۱۷۰۰ میلیارد تومانی و با قیمت بسیار نازلی در مقایسه با قیمت اصلی دریافت کند.

 

 

 

وی با اشاره به رفع مشکلات کمبود دارو، گفت: در گذشته با کمبود بیش از ۳۵۰ قلم دارو مواجه بودیم که بسیاری از آنها در حوزه بیماران صعب العلاج و خاص بود. درحال حاضر اما  تقریبا کمبود دارویی نداریم، مگر در اقلام بسیار نادر یا در یک استان خاصی و یا در یک زمان خاصی که در  کشوری با این جغرافیای وسیع غیر قابل اجتناب است. همچنین بحث کمبودها در حوزه دارو و تجهیزات با گذشته قابل مقایسه نیست. در گذشته با وجود تحریم‌ها و قبل از این دولت، گرفتاری در بین مردم وجود داشت و حتی مردمی که از نظر مالی برخوردار بودند هم توانایی پیدا کردن دارو را نداشتند. این موارد اکنون فراموش شده و حافظه برخی افراد هم کوتاه است، اما باید به یاد آوریم که این اتفاقات در گذشته رخ داده و اکنون از آن عبور کرده‌ایم.

 

آقاجانی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه سلامت در دولت یازدهم، گفت: به طوریکه شاهد راه‌اندازی بیش از ۱۰۰ بیمارستان در کشور و حدود ۱۲۰۰ پروژه درمانی جدید در کشور بودیم. در بسیاری از استان‌ها مرکز درمان بیماران خاص را به طور ویژه تاسیس کردیم.

 

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به کمبود ۱۵۰۰ تخت دیالیز در کشور، گفت: همچنین حدود ۳۱۰۰ دستگاه یا از رده خارج و یا اصلا ایجاد نشده است. البته خوشبختانه ارائه خدمات چه در بخش خصوصی چه دولتی رایگان خواهند بود.  البته باید توجه کرد که پتانسیل دولت برای توسعه خدمات درمانی محدود است. معمولا در بهترین حالت حدود ۷ تا ۸ هزار تخت می توانسته اضافه شود اما ما در این دولت ۲۳۰۰۰ تخت خواب در قالب بیمارستان جدید اضافه خواهیم کرد. اما کمبودهای ما هنوز هم کاملا برطرف نشده و بخش خصوصی باید به کمک بیاید و از طرفی هم باید با خیرین حوزه سلامت تعامل داشته باشیم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------