تشخیص زمان سکته قلبی با لیزر



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی ,سکته

محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت اولین ابزارک لیزری مورد استفاده در جراحی قلب باز شدند که زمان احتمالی توقف تپش قلب را به جراحان اعلام می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل ساینس نیوز، دقت پیش‌بینی ابزارک لیزری تا حدی زیاد و قابل اعتماد است که محققان را بر آن داشته تا نمونه قابل استفاده در جراحی قلب باز انسانی را طراحی کنند.

 

توانایی تشخیص بالای این دستگاه به کمک اشعه لیزر و تابش به سلول‌های ماهیچه قلب مربوط می‌شود. در واقع تابش لیزر نشان می‌دهد که آیا ماهیچه‌های حیاتی قلب اکسیژن کافی دریافت می‌کنند یا خیر.

 

مهمترین ویژگی ابزارک لیزری مورد استفاده در جراحی قلب باز توانایی پیش‌بینی وضعیت تپش قلب تا 10 دقیقه آینده است. در واقع این دقت بالا ناشی از سنجش پیوسته ماهیچه‌ قلب و بررسی غلظت اکسیژن موجود در رشته‌های عضلانی خودکار قلب است.

 

تشخیص کمبود اکسیژن ماهیچه قلب  هنگام جراحی قلب باز در موفقیت‌آمیز بودن جراحی بسیار اهمیت دارد، چرا که در صورت فقدان اکسیژن سلول‌های قلبی در وهله اول از انرژی اندک موجود در میتوکندری برای بقا استفاده می‌کنند و در صورت نرسیدن اکسیژن در کوتاه‌مدت آسیب می‌بینند و در درازمدت می‌میرند.

 

فرایند تشخیص میزان اکسیژن موجود در بافت قلب به کمک سوزن تابش لیزر در تماس با جدار قلب انجام می‌شود، سپس با بررسی رزونانس  عبور نور از ماهیچه و به کمک یک الگوریتم تشخیص رایانه‌ای میزان اکسیژن محلول در ماهیچه قلب تشخیص داده می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------