باید مسئولان بسوزند تا کمبودهای بیماران سوختگی را درک کنند



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,محمدجواد فاطمی

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سالانه بین 150 تا 180 هزار نفر در کشور می‌سوزند، گفت: امیدوارم مسئولان درد و رنج بیماران سوخته شده را درک کنند و فکری به حال آنها بکنند.

به گزارش  فارس، محمدجواد فاطمی در جریان دویست و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران که صبح امروز در تالار شورا برگزار شد با اشاره به اینکه وضعیت سوختگی در کشور اسفناک است، اظهار داشت: در هیچ رشته‌ای به این شکل شاهد مرگ و میر کودکان، نوجوانان و ... نیستیم.

وی تصریح کرد: سوختگی برای کشورهای فقیر است به طوری که سالانه 150 تا 180 هزار نفر در کشور می‌سوزند که از این تعداد حدود 30 هزار نفر بستری و نزدیک به 3 هزار نفر می‌میرند یعنی روزانه 10 نفر در کشور بر اثر سوختگی فوت می‌کنند ضمن اینکه آنهایی که زنده می‌مانند نیز تبدیل به افرادی معلول می‌گردند.

فاطمی بیان داشت: در ایران در سال 1990 در بخش سوختگی دهمین علت زودهنگام مرگ افراد در کشور بود که الان به هشتمین علت رسیده است و در واقع ما دو پله سقوط داشته‌ایم ضمن اینکه در شاخص دالی برای سوختگی در ایران رتبه بیستمین را داریم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: برای هر درصد از سوختگی حدود 5 میلیون تومان هزینه بایستی پرداخت کرد به طوری که در هیچ کدام از بیماران سوخته شده درمان استاندارد صورت نمی‌گیرد و به همین جهت باعث فوت افراد می‌شود.

وی با انتقاد از عدم استانداردسازی لوازم خانگی در منزل بیان داشت: پس از سال‌ها ما هنوز نتوانستیم سماور را استاندارد کنیم.

فاطمی با گلایه از نبود تخت‌های استاندارد سوختگی در کشور، گفت: درمان‌های غیراستاندارد در بیمارستان‌ها نبود هیچ تخت استاندارد سوختگی در بیمارستان‌ها از جمله مشکلاتی است که ما با آن روبه‌رو هستیم به طوری که یک مریض سوختگی در یک اتاق تحت درمان قرار بگیرد اما در تهران شاهد هستیم که در یک اتاق 6 تخت سوختگی وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: متأسفانه درمان‌های ناقص در بخش سوختگی یکی از مواردی است که در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم ضمن اینکه هیچ جراحی با توجه به معضلات سوختگی به سمت آن نمی‌رود.

به گفته فاطمی بیمارستان‌های سوختگی تبعیدگاه جراحان است و پرستاران برای حضور در بیمارستان سوختگی را ندارند.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: خواهش می‌کنم یکبار بلند بشوید و بیایید مریض‌های سوختگی را ببینید تا مشکلات آنها را لمس کنید.

وی ادامه داد: وقتی یک بیمار سوختگی را وارد بیمارستان می‌کنند تمام بدن وی سوخته شده، ناله می‌زند و بوی بد می‌دهد و ما هم نمی‌توانیم کاری کنیم چرا که تجهیزات ما استاندارد نیست و باید به همه این موارد توجه شود.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در حال حاضر هزار تخت بیمارستان سوختگی در کشور راه‌اندازی شده است که هیچ یک از این تخت‌ها استاندارد نیست.

به گفته فاطمی سالانه 1370 معلول از بیمارستان‌ها تحویل جامعه می‌شود که برخی از این افراد معلول یک دست، دو دست و حتی چهار دست و پا هستند.

وی در ادامه جلسه با اشاره به شیوع سوختگی الکتریکی کارگران ساختمانی تصریح کرد: در این زمینه نامه‌نگاری‌های زیادی به دستگاه‌های متولی نموده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم که به آنها بفهمانیم که سیم‌های برق ساختمانی را عایق کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با طرح این پرسش که چرا مدارس استانداردها را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: مگر ما پول کم داریم که این کار را انجام نمی‌دهیم و چرا آموزش و پرورش و شهرداری‌ها در این بخش ورود پیدا نمی‌کنند.

فاطمی ضمن گلایه از آموزش و پرورش ادامه داد: چرا این وزارتخانه در بحث پیشگیری و آموزش سوختگی دروسی را تدریس نمی‌کند و چرا صدا و سیما و سازمان بهزیستی در این زمینه فعالیت‌های آموزشی را انجام نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه خودکشی در بیماران سوختگی بسیار زیاد است، ادامه داد: اغلب جراحان بیماران سوختگی را قبول نمی‌کنند چرا که وضعیت این بیماران اسفناک است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه دعا می‌کنم هیچ کس در این کشور نسوزد و اگر می‌سوزد مسئولان بسوزند، گفت: امیدوارم مسئولان درد و رنج بیماران سوخته شده را درک کنند و فکری به حال آنها بکنند.

فاطمی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجمن حمایت از بیماران سوختگی راه‌اندازی شده است که مسئولان و افراد مختلف می‌توانند در این انجمن عضو و حمایت‌های خود را از بیماران سوخته شده داشته باشند.

 

اخبار اجتماعی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------