تاثیر پدیده «ال نینو» بر شیوع بیماری های شبه وبا



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,وبا

محققان مشاهده کرده اند که بیماری های گزارش شده ناشی از باکتری های آبی در منطقه آمریکای لاتین منطبق با زمان و محلی هستند که آب های گرم ال نینو با خشکی برخورد کرده اند.

به گزارش مهر، طبق مطالعه تیمی از محققان بین المللی، پدیده اقلیمی ال نینو که هر ۳ تا ۷ سال در امتداد ساحل غربی آمریکای جنوبی روی می دهد، می تواند عامل انتقال بیماری های شبه وبا از طریق باکتری های ساکن در آب دریا باشد.

محققان با بررسی داده های بدست آمده از زنجیره ژنوم رشته های باکتریایی دریافتند که رابطه ای بین ارگانیزم های ایجادکننده بیماری ها در اسیا با موارد پدیدارشده در آمریکای جنوبی وجود دارد.

در این مطالعه مشخص شد که در طول ۳۰ سال گذشته، همزمان با سه پدیده اخیر ال نینو، گونه های جدید پاتوژن های آبی در آمریکای لاتین ظاهر شدند. این مطالعه، شیوع گسترده وبا در پرو در سال ۱۹۹۰ را مرتبط با پدیده ال نینو عنوان می کند.

دکتر «جیمی مارتینز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بث انگلستان، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد باکتری های میکروسکوپی که معمولا در آب دریا یافت می شوند، می توانند به ارگانیزم های بزرگتری نظیر زوپلانکتون ها چسبیده و در اقیانوس ها سفر کنند.»

وی در ادامه می افزاید: «تاثیرات ناشی از پدیده ال نینو و اثرات آن بر آب و هوای محلی، ماهیگیری و ریسک وقوع حوادث هواشناسی، به خوبی اثبات شده است. با درک این نقش، جریان های اقیانوسی نقش مهمی در انتقال این بیماری ها ایفاء می کنند و اهمیت قابل توجهی در سلامت عمومی مردم کشورهای آن منطقه خواهند داشت.»

 

اخبار پزشکی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------