جهش ژنی ریسک حمله قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,حمله قلبی

به گفته دانشمندان، اگر بتوان فعالیت ژن ANGPTL۴ را با دارو متوقف کرد، می توان ریسک حمله قلبی را تا نصف کاهش داد.

به گزارش مهر، محققان آلمانی جهش ژنی را کشف کرده اند که ممکن است موجب کاهش قابل توجه احتمال حمله قلبی تا ۵۰ درصد شود.

هریبرت شونکرت، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فنی مونیخ آلمان، در این باره می گوید: «این کشف راهکارهای دارویی جدید برای شبیه سازی تاثیر این جهش را به مراتب اسان تر می کند.»

این تیم تحقیق به دنبال بررسی ارتباط بین جهش های ژنی و بیماری عروق کرونر، ۱۳ هزار ژن متفاوت بدست آمده از گروهی متشکل از ۲۰۰ هزار شرکت کننده که هم شامل بیماران مبتلا به حمله قلبی و هم افراد سالم بود را بررسی کردند.

محققان در این بررسی ها، به رابطه حمله قلبی و ژن ANGPTL۴ پی بردند. همچنین افراد دارای ژن ANGPTL۴ جهش یافته دارای مقدار تری گلیسرید بسیار پایین تری در خون شان بودند.

به گفته محققان، تری گلیسرید چربی خون به عنوان ذخیره انرژی بدن عمل می کند. اما همانند کلسترول بد LDL، افزایش مقدار آن منجر به افزایش ریسک بروز بیماری های قلبی-عروقی می شود. در عوض، مقدار پایین آن، این ریسک را کاهش می دهد.

از سوی دیگر تری گلیسریدها، دومین چربی مهم خون در کنار کلسترول مضر LDL بشمار می آیند.

یافته ها نشان می دهد تجمع تری گلیسریدها در خون نه تنها تحت تاثیر تغذیه و استعداد فرد است، بلکه تحت تاثیر ژن ANGPTL۴ هم هست. جهش شناسایی شده توسط دانشمندان، مانع از عملکرد این ژن می شود و بدین ترتیب از مقدار تری گلیسریدها به شکل قابل توجهی کاسته می شود.

به گفته دانشمندان، «ما متوجه شدیم که بدن بدون نیاز به ژن ANGPTL۴ می تواند به کار خود ادامه دهد. از اینرو خنثی سازی تاثیر این ژن موجب کاهش ریسک حمله قلبی می شود.»

 

اخبار پزشکی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------