دکتر بالتازار،پروفسور بالتازار نبود! / همه چیز درباره رئیس سابق انستیتو پاستور ایران



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

 حتما شما هم بارها در شبکه‌های اجتماعی و حتی خبرگزاری‌های رسمی مطالبی درباره اینکه «پروفسور بالتازار» در ایران زندگی می‌کرده و ارتباط آن با انیمیشنی قدیمی خوانده‌اید.دکتر بالتازار،محقق و پزشک فرانسوی اما شاید هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که ایرانی‌ها نامش را به خاطر یک انیمیشن نه به خاطر خدماتش به یاد بیاورند.

دکتر مارسل بالتازارد (Marcel Baltazard) یا مارسل بالتازار(با تلفظ فرانسوی) سالها در ایران مشغول به کار بود و خدمات مهمی انجام داد. در سالهای اخیر اما بسیاری از ایرانی‌ها نظرشان به کارهای او به خاطر تنها شباهت به نام یک انیمیشن جلب شده است. این در حالی است که بر خلاف گزارش‌های بعضی رسانه‌ها هیچ ارتباطی نمی‌توانید میان او و انیمیشن پروفسور بالتازار (به انگلیسی:Professor Balthazar) پیدا کنید و تنها  شباهتی لفظی بسیاری را به اشتباه انداخته است.

دکتر مارسل بالتازارد(با تلفظ انگلیسی) محقق علوم پزشکی در بین سال‌های ۱۹۴۶ الی ۱۹۶۱ ریاست انستیتو پاستور ایران در تهران را به عهده داشت و پس از آن رئیس بخش همه‌گیرشناسی در انستیتو پاستور پاریس شد. از سال 1298 با شدت گرفتن شیوع بیماری طاعون مسوولان وقت کشور با تاسیس انستیتو پاستور ایران درصدد کنترل این بیماری برآمدند که در این زمین دکتر مارسل بالتازارد نقش بی بدیلی در تاسیس پایگاه تحقیقاتی اکنلو در همدان و کنترل طاعون در کشور داشته است.
در سال ۱۹۴۶ مارسل بالتازار، ریاست انستیتو پاستور ایران را عهده دار شد و ساختار علمی و مهندسی آنرا مجدداً طراحی کرد.
بر اساس برنامه جدید، انستیتو پاستور ایران فعالیت‌های جدیدی در زمینه خدمات بهداشتی، پزشکی، اپیدمیولوژی و تحقیقاتی آغاز کرد و یکی از حوزه‌های جدید مطالعات انستیتو پاستور ایران، مطالعات طاعون بود.

دکتر بالتازار واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل را سازماندهی کرد که در مورد سل، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف او را یاری دادند. همچنین وی با کمک موسسات تحقیقاتی فرانسوی، آمریکایی و روسی یک مرکز برای نوتوانی اجتماعی جمعیت جذامیان تاسیس کرد.
مارسل بالتازار در سال ۱۹۴۷، همه گیری بیماری طاعون در مناطق روستایی کردستان را درغیاب موشها در این مناطق مرتفع بررسی کرد. مطالعات نشان داد که تداوم عفونت در این مناطق به خاطر حضور جوندگان نیمه مقاومی است که مقاومت بالایی نسبت به این عفونت دارند. برای اثبات این تئوری یک گروه تحقیقاتی از طرف سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با انستیتو پاستور ایران شکل گرفت. تحقیقات بالتازارد در مورد طاعون در ایران، انستیتو پاستور ایران و بخش اپیدمیولوژی آن را به عنوان یکی از قطب‌های علمی مطرح دنیا در این زمینه مطرح کرد. در سال ۱۹۵۰، او به عنوان کارشناس کمیته هاری در سازمان بهداشت جهانی منصوب شد. او برنامه‌ای برای استفاده از سرم ضد هاری خالص و تغلیظ شده بعنوان «سرم هایپر ایمیون» در امریکا ارائه داد که موجب هموار شدن استفاده از سرم ضد هاری شد.

در سال ۱۹۵۴، جایزه "بلیون" از طرف آکادمی علوم فرانسه به بالتازار اعطا شد و در سال ۱۹۵۶، به عضویت کمیته تخصصی طاعون در سازمان بهداشت جهانی درآمد.

دکتر بالتازار درسال ۱۹۵۸، انستیتو پاستور را پس از چندین سال اقامت در ایران ترک کرد ولی همکاری او به عنوان مشاور همتای ایرانی خود دکتر مهدی قدسی تا سال ۱۹۶۶ ادامه پیدا کرد. این پزشک فرانسوی سال ۱۹۷۱ و در سن ۶۱ سالگی در پاریس درگذشت.

 

اخبار پزشکی - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------