سیگار کشیدن تغییرات باکتریایی در دهان ایجاد می کند



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سیگار

محققان دریافتند که سیگار کشیدن می تواند توازن گونه های باکتریایی در دهان را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، پژوهشگران مرکز پزشکی لانگان در نیویورک ترکیب حدود 600 باکتری در دهان (میکروبیوم دهانی) بیش از یک هزار و 200 آمریکایی را که 50 سال به بالا سن داشتند، آنالیز کردند. این گروه، افراد سیگاری و غیر سیگاری و یا ترک سیگار کرده را شامل می شد.

 

به گفته این پژوهشگران، در این بررسی مشاهده شد که بیش از 150 گونه باکتری در دهان افراد سیگاری به طور قابل توجهی رشد کرده بودند و رشد 70 گونه دیگر به شدت کاهش یافته بود.

 

آنها افزودند: برای مثال گونه های پروتئوباکتریا که به تجزیه مواد شیمیایی سمی حاصل از سیگار کشیدن کمک می کند، کمتر از پنج درصد از کل باکتری های دهان سیگاری ها را تشکیل می داد. این رقم با حدود 12 درصد در افراد غیر سیگاری قابل مقایسه بود.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند: علاوه بر این، گونه های استرپتوکوک که به پوسیدگی دندان کمک می کنند، در افراد سیگاری 10 درصد بیشتر از غیرسیگاری ها بود.

اما خبر خوب این است که محققان متوجه شدند توازن باکتری های دهان بعد از ترک سیگار به حالت عادی بازمی گردد، هر چند مشخص نیست که رسیدن به این وضعیت چقدر طول می کشد.

 

محققان یاد شده یادآور شدند که به مطالعه بیشتری نیاز است تا مشخص شود که تغییرات باکتریایی مزبور، دفاع بدن را در برابر مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو که موجب ابتلا به سرطان می شود، ضعیف می کند و یا باعث بروز سایر بیماری ها در دهان، ریه و یا روده می شود.

 

بیش از سه چهارم موارد ابتلا به سرطان دهان با سیگار کشیدن در ارتباط هستند اما هنوز مشخص نیست که آیا تغییرات در جمعیت باکتریایی دهان که بر اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود، در ابتلا به این سرطان ها دخیل هستند یا نه.

 

تحقیقات قبلی ارتباط به هم خوردن توازن گونه های باکتریایی در دستگاه گوارش را با اختلالات ایمنی همچون بیماری کرون و یا برخی سرطان های دستگاه گوارش ثابت کرده بود.

این مطالعه به تازگی در مجله ISME منتشر شده است.

 

اخبار پزشکی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------