درمان اختلالات کبدی با سلول درمانی تائید شد



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,درمان کبد

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از«سدیم دفیبروتاید»را برای درمان کودکان و بالغینی که بعد از پیوند سلولهای بنیادی خون ساز مبتلا به بیماری(VOD) و ناهنجاریهای ریوی و کلیوی شده اند، تائید کرد.

به گزارش مهر، افرادی که به دلایلی مانند سرطان های خونی و مغز استخوان متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز(HSCT) می شوند چون معمولا پیش از آن شیمی درمانی شده اند،  ممکن است بعد از پیوند دچار VOD شوند.

در این بیماری برخی از سیاهرگ های کبدی مسدود شده و منجر به تورم کبدی و کاهش جریان خون درون کبد می شوند که این امر منجر به آسیب شدید کبدی خواهد شد. در شکل بسیار شدید VOD‌کبدی، بیماران ممکن است به نارسایی های کلیوی و ریوی نیز مبتلا شوند.

معمولا دو درصد بیماران ممکن است بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز متحمل VOD‌شوند که ۸۰ درصد این افراد نیز در نهایت می میرند. اما اینک محققان براین باورند که تایید Defitelio می تواند نگرانی ها و نیاز موجود در این زمینه را بعد از شیمی درمانی و سلول درمانی مرتفع سازد.

آمار نشان می دهد که نرخ بقای ۱۰۰ روزه برای کسانی که بعد از سلول درمانی و شیمی درمانی دچار VOD‌می شوند، ۲۱ تا ۳۱ درصد است اما استفاده از داروی Defitelio برای ۵۲۸ بیماری که دچار این عارضه شده بودند نشان داد که میزان بقا برای آن ها ۳۸ تا ۴۵ درصد است.

این نشان می دهد که استفاده از این دارو شانس بقای آن ها را افزایش می دهد. عوارض جانبی شایع استفاده از داروی Defitelio شامل کاهش فشار خون، اسهال، استفراغ و سرگیجه است و عارضه جانبی مهم آن شامل خونریزی و واکنش های آلرژیک است که استفاده محتاطانه تر آن را توصیه می کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)، استفاده از Defitelio یا سدیم دفیبروتاید را برای درمان کودکان و بالغینی که بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز مبتلا به بیماری hepatic veno-occulsive(VOD) و ناهنجاری های ریوی و کلیوی شده اند، مورد تایید قرار داده است. این اولین درمان مورد تایید FDA‌برای معالجه VOD کبدی شدید است که یک بیماری نادر و کشنده کبدی محسوب می شود.

 

اخبار پزشکی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------