امید تازه برای درمان آسیب‌های نخاعی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,نخاع

تیمی از محققان برای نخستین بار با موفقیت از سلول‌های بنیادی برای ارتقای بازسازی پس از آسیب در یک نوار خاص از فیبرهای عصبی استفاده کرده‌اند که از اهمیت زیادی برای عملکرد حرکتی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه هوکایدو در ژاپن با همکاری یک تیم بین‌المللی از دانشمندان سلول‌های بنیادی تخصصی را در نخاع آسیب‌دیده موش‌ها کاشتند. این سلول‌های بنیادی موسوم به سلول‌های پیش‌ساز عصبی از جنین موش گرفته شده و برای تبدیل به بافت نخاع هدایت شدند.

این کاشت یا گرافت‌ها، بازسازی گسترده فیبرهای عصبی آسیب‌دیده را ارتقا بخشید و توانایی موش‌ها در به حرکت درآوردن اندام جلویی‌شان بهبود یافت. محققان همچنین از گرفت‌های سلول بنیادی عصبی انسان در موش‌های آسیب‌دیده استفاده کرده و به نتایج مشابه دست یافتند که نشان‌دهنده موفقیت بالقوه این روش در گونه‌های مختلف است.

رشته کورتیکواسپاینال (CST) یک نوار از فیبرهای عصبی است که از مغز و ساقه مغز عبور کرده و به نخاع می‌رسد. این ساختار در انسان برای عملکرد حرکتی از اهمیت زیادی برخوردار است آسیب به این نوار می‌تواند منجر به فلج شود. تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی برای بازسازی سایر نوارهای فیبر عصبی در نخاع انجام شده است اما این نوارها از شکاف‌های کوچک بین عصب‌های آسیب‌دیده در حضور نوارهای بافت اتصال برخوردارند اما ضایعات فیبرهای عصبی موجود در CST و آسیب‌هایی که شکافهای بزرگ ایجاد کرده و نوار باند اتصال ندارند، در برابر بازسازی مقاوم هستند.

موفقیت این کارآزمایی که در مجله Nature Medicine منتشر شده، برای درمان آینده افراد مبتلا به آسیب‌های شدید نخاعی نویدبخش است اما هنوز کار زیادی باید انجام شود تا بتوان آن را در درمان‌های بالینی استفاده کرد. تحقیقات بیشتری برای تعیین بهترین گونه سلول برای استفاده به منظور کاشت و ایجاد روش‌های ایمن کاشت نیاز است.

 

اخبار پزشکی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------