میزان ابتلا به سرطان پستان در ایران پایین تر از دیگر کشورها است



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان پستان

دکتر ناهید نفیسی گفت: از نظر میانگین جمعیتی و میزان ابتلا به این بیماری، ما هنوز وارد گروه متوسط هم نشده ایم و میزان ابتلای به سرطان پستان در ایران پایین تر از دیگر کشورها است.

دکتر محمد جواد فاخر متخصص سرطان، جراحی عمومی پستان، غدد و تیروئید در ابتدا درباره سرطان گفت: سرطان از نظر علمی جهش در حین رشد سلول به طور ناگهانی و غیر طبیعی است. این سلول ها از مسیر طبیعی رشد سلول خارج می شود و به طور غیرطبیعی رشد پیدا می کند.

در ادامه دکتر ناهید نفیسی درباره سلول های سرطان بیان داشت: این سلول ها دچار مرگ سلولی نمی شوند در حالی که تمام سلول های بدن ما در طول روز چندین بار دچار این اتفاق می شوند و این مرگ سلولی باعث جلوگیری از رشد آنها می شود.

وی افزود: وقتی در هر نقطه از بدن آن مرگ و یا خودکشی سلولی اتفاق نیفتد، سلول که باید در زمان خاصی متوقف می شده است، دیگر متوقف نمی شود و بنابراین تکثیر پیدا می کند و دچار جهش می شود.

فوق تخصص جراحی پستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد سرطان سینه بیان داشت: سینه نیز مانند تمام اعضای بدن، یکی از بخش هایی است که ممکن است سلول های آن دچار این مشکل شوند. این مسئله یا یک اتفاق ژنتیکی است یا یک اتفاق اپی ژنتیک است، یعنی خود ژن دچار تغییر نمی شود ولی به دلیلی، آن ژنی که باید سلول را مهار و نابود کند، خود مهار می شود و سلول نمی میرد یا آن قسمتی که باید سلول را دچار رشد زیاد کند، جهش پیدا می کند.

نفیسی خاطرنشان کرد: هر کدام از بافت های پستان می توانند دچار این رشد غیر عادی شوند، بنابراین قسمت های مختلفی که در داخل بافت پستان است بر اساس آناتومی شان می توانند دچار این جهش و افزایش بی رویه سلولی شوند و زمانی که سلول ها، غشای سلولی را پاره کردند، نام آن سرطان می شود.

دکتر زهرا صدیقی در خصوص فعالیت های انستیتو کانسر ایران گفت: این انستیتو درباره همه سرطان ها فعالیت می کند. تا مدتی قبل کار ثبت سرطان های شهر تهران را انجام می دادیم یعنی تمام سرطان هایی که در تهران اتفاق می افتاد را جمع آوری و آنالیز می کردیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به جزئیات بیشتر پرداخته ایم و برای هر سرطان به صورت جداگانه تحقیقات مجزا تحت نظر هیئت علمی هایی که حضور دارند، انجام می شود. دانشجویانی که می خواهند تزی درباره سرطان داشته باشند نیز به این مرکز مراجعه می کنند و در همه زمینه ها تحقیقات انجام می شود.

عضو مرکز تحقیقات انستیتو کانسر ایران، با اشاره به تحقیقات مرکز در زمینه همه سرطان ها خاطرنشان کرد: علاقه مرکز به تحقیق در زمینه سرطان سینه است، زیرا جزء یکی از شایع ترین سرطان ها است و در کشور نیز رتبه بالایی دارد در حالی که اگر در مراحل پایین شناخته شود، قابل درمان است و بیماری است که می توان از آن پیشگیری کرد.

در ادامه دکتر پریسا عظیمی نژادان درباره وضعیت ایران و میزان ابتلا به آن در کشور اظهار داشت: بر اساس میزان ابتلاهای ما و ارزیابی هایی که شده است می توان گفت وضعیت ایران، مقداری از کشورهای شایع دنیا پایین تر ولی سن ابتلای ما همچنان پایین تر است.

وی در خصوص درمان و امکانات نیز بیان داشت: در این خصوص هیچ کمبودی نسبت به دیگر کشورهای دنیا حتی پیشرفته ترین آنها نداریم و کاملا در دسترس بیماران و پزشکان است.

جراح عمومی و فوق تخصص جراحی پستان با اشاره به برخی خبرها مبنی بر اینکه از هر سه خانم ایرانی یک نفر در معرض خطر سرطان سینه است، گفت: این اصلا خبر درستی نیست. در شایع ترین مناطق دنیا درباره سرطان سینه، از هر هشت نفر، یک نفر سرطان سینه می گیرد. شایع ترین مناطق دنیا نیز استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی است و آمار ما از این کشورها پایین تر است.      

وی خاطرنشان کرد: اینکه چند نفر در معرض این بیماری قرار دارند باید بگویم، همه ما در معرض بیماری هستیم و مستثنی نیست ولی اینکه چند نفر این بیماری را خواهند گرفت تعدادی است که قبلا در مورد آن صحبت شد.

در ادامه دکتر نفیسی درباره میزان ابتلای به این بیماری در ایران گفت: در ایران سالیانه حدود 10 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند و در مجموع 30 نفر از هر 100 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند. کشورهایی که شیوع بالایی دارند مانند اروپای شمالی و آمریکا بین 100 الی 120 نفر در 100 هزار نفر است.

وی ادامه داد: از نظر میانگین جمعیتی و میزان ابتلا به این بیماری، ما هنوز وارد گروه متوسط هم نشده ایم و میزان ابتلای به سرطان سینه در ایران پایین تر از دیگر کشورها است. از هر چهار زنی که مبتلا به سرطان می شوند، یکی از آنها سرطان سینه است زیرا این سرطان شایع ترین سرطان در میان خانم های ایرانی است. چون جمعیت ما جمعیت جوانی است پس سرطان سینه مان به جای اینکه در میانگین 60 سال باشد، در 50 سال است یعنی نصف جمعیت ما که سرطان سینه می گیرند، زیر 50 سال هستند و 25 درصد جمعیتی که این بیماری را مبتلا می شوند، زیر 40 سال هستند.

در ادامه دکتر فاخر در خصوص درمان این بیماری گفت: در سرطان پستان مداخله جراحی اولین گزینه است و بقیه کارها در مراحل دوم و سوم قرار می گیرند. در شرایطی ممکن است جراحی نشود که می توان از درمان های دیگر مانند شیمی درمانی یا رادیو تراپی استفاده کرد.

برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع اطلاع رسانی و آگاهی در خصوص سرطان سینه و با حضور دکتر محمد جواد فاخر متخصص سرطان، جراحی عمومی پستان، غدد و تیروئید، دکتر ناهید نفیسی فوق تخصص جراحی پستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر زهرا صدیقی عضو مرکز تحقیقات انستیتو کانسر ایران، پزشک عمومی و محقق حوزه سرطان و دکتر پریسا عظیمی نژادان جراح عمومی و فوق تخصص جراحی پستان روانه آنتن شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------